Zmienia się lotnicza mapa Polski: rośnie liczba pasażerów, do gry wchodzi CPK

2019-02-22, 17:34

Zmienia się lotnicza mapa Polski: rośnie liczba pasażerów, do gry wchodzi CPK
Ma kosztować około 35ciu miliardów złotych, opleść cały kraj siecią połączeń kolejowych i stać się centrum przesiadkowym dla Europy Środkowo-Wschodniej. Mowa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. . Foto: pixabay

Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia z wykluwaniem się nowej mapy rynku lotniczego w Polsce. Po dominacji lotniska warszawskiego, następnie rozbudowie lotnisk regionalnych i przejmowaniu przez nich połączeń nie tylko krajowych, ale i zagranicznych, w puzle ruchu lotniczego włączany jest Centralny Port Lotniczy, sytuowany jako hub w naszej części Europy.

Posłuchaj

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze zapowiada rozbudowę Lotniska Chopina i ostrzega pasażerów przed utrudnieniami. Celem inwestycji jest między innymi zwiększenie przepustowości lotniska./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

Rozwojowi tych planów sprzyja rosnący ruch pasażerski na polskich lotniskach.

W 2018 r. polskie lotniska obsłużyły 46 mln pasażerów

Ruch lotniczy w Polsce rośnie z roku na rok. W 2018 r. 15 funkcjonujących w Polsce cywilnych lotnisk obsłużyło 46 mln pasażerów, o 6 mln więcej niż rok wcześniej. Jak wynika z danych, które zebrała nasza redakcja, prawie wszystkie porty lotnicze w Polsce zanotowały wzrosty obsługi pasażerów w porównaniu z poprzednim rokiem.

Ilu pasażerów obsłużyły polskie lotniska w 2018 r.

. .

Liderami wzrostów są największe lotniska – usytuowane w największych miastach – w Warszawie, Krakowie, Wrocławie czy Gdańsku. Przyrosty liczby obsługiwanych pasażerów notują też lotniska regionalne.

Tradycyjnie najwięcej pasażerów - 17,76 mln obsłużyło Warszawskie Lotnisko Chopina. „To wzrost o 12,7 proc., czyli o 2 mln, w stosunku do roku poprzedniego" - czytamy w komunikacie.

Drugim najbardziej ruchliwym lotniskiem w Polsce był Kraków-Balice, który po raz pierwszy przekroczył próg 6 mln pasażerów, obsługując w ciagu roku 6,77 mln podróżnych, o prawie milion więcej niż w 2017 r.

Trzecie miejsce w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego osiągnął port im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, który po raz pierwszy w historii przekroczył 5 mln pasażerów.

Tuż za nim uplasowałyby się Katowice, które obsłużyło 4,59 mln podróżnych, czyli o ponad 900 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.

Na kolejnych miejscach znajdują się lotniska, które również w 2018 r. wykazały się historycznymi wynikami. We Wrocławiu obsłużono 3,3 mln pasażerów, w Modlinie - 3 mln, w Poznaniu do końca listopada - 2,34 mln, a w Rzeszowie - 770 tysięcy.

Porty regionalne – miały obsługiwać linie krajowe, coraz częściej latają za granicę

Warto zwrócić uwagę na zmianę charakteru regionalnych portów lotniczych. Początkowo, w okresie gospodarki planowej, miały odgrywać pomocniczą rolę w stosunku do stołecznego lotniska w Warszawie. Miały one przyjmować pasażerów przylatujących z zagranicy lub wylatujących za granicę przez Okęcie, który miał docelowo pełnić rolę węzła przesiadkowego dla całej Polski.

Po liberalizacji rynku lotniczego w maju 2004, lotniska te rozwinęły swoje własne połączenia zagraniczne, zwłaszcza w oparciu o tzw. tanie linie lotnicze, takie jak np. easyJet, Ryanair, SkyEurope Airlines (wycofał się z Polski w 2008 r.), Centralwings (nie operuje od października 2008 r.), czy Wizz Air.

Teraz z tych portów coraz częściej startują samoloty – szczególnie tanich lub czarterowych linii lotniczych, obsługujących nie tylko sezonowe destynacje turystyczne – do Grecji, Turcji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, ale również skupiska Polaków pracujących za granicą – w Wielkiej Brytanii, Szkocji czy w Niemczech.

Jakie miejsce Centralnego Portu Lotniczego?

Inną zmianę na mapie lotniczej Polski ma wywołać decyzja o budowie Centralnego Portu Lotniczego, zlokalizowanego niedaleko Warszawy. Jego zadaniem jest przejęcie roli hubu lotniczego w Europie Środkowo-Centralnej.  

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

 W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd pociągiem między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Rozwój Lotniska Chopina związany z budową Centralnego Portu lotniczego

Jednocześnie,  jak poinformował Mariusz Szpikowski, prezes PP "Porty Lotnicze" na konferencji prasowej, planowana jest rozbudowa Lotniska Chopina oraz w Radomiu.

- Lotnisko Chopina będzie rozbudowywane jako lotnisko przesiadkowe. Strategia jego rozwoju jest ściśle związana z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział w piątek prezes Przedsiębiorstwa Państowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski.

Mariusz Szpikowski wyjaśnia, że rozbudowa Lotniska Chopina jest konieczna niezależnie od planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Podkreśla, że lotnisko będzie rozbudowywane pod kątem lotniska przesiadkowego. Po otwarciu CPK, ruch zostanie przeniesiony na nowe lotnisko.

NRG, IAR, komunikat Lotnisko Chopina, dane z lotnisk, jk

Polecane

Wróć do strony głównej