Obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Polacy są coraz bardziej świadomi swoich praw
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. A że konsumentem jest każdy z nas, świętować możemy wszyscy. Co ważne, coraz więcej z nas wie o tym, jakie prawa przysługują mu w sklepie, chętniej też je egzekwujemy.
2019-03-15, 08:47
Posłuchaj
Prezes Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał uważa, że polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i coraz lepiej zorganizowani. Wskazał, że jeszcze dziesięć lat temu osoby poszkodowane nie zrzeszały się tak chętnie, aby wspólnie dochodzić swoich praw.
Na co się najczęściej skarżymy?
Marek Niechciał dodaje, że najczęściej zgłaszane przez konsumentów problemy dotyczą jakości obuwia, jednak najpoważniejsze są oszustwa finansowe i wykorzystywanie niewiedzy osób starszych.
W tym tygodniu UOKiK prowadzi "Tydzień konsumenta". W ramach akcji stara się przypominać o prawach przysługujących konsumentom i zagrożeniach, które czyhają na każdego z nas.
REKLAMA
Długa tradycja
Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest od 1983 roku, w rocznicę wygłoszonego w 1962 roku przemówienia amerykańskiego prezydenta Johna F. Kennedy'ego. Wówczas sformułował on cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz do reprezentacji.
W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest od 2000 roku. Początki praw konsumenckich w naszym kraju sięgają lat 80. XX wieku, gdy pojawiło się prawo do zwrotu lub wymiany towaru. Dziś naszych praw strzegą UOKiK, lokalni rzecznicy konsumentów oraz organizacje samorządowe, takie na przykład jak Stowarzyszenie Aquila.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, IAR, md
REKLAMA
REKLAMA