Państwo coraz bardziej przyjazne przedsiębiorcom – 70 ułatwień dla biznesu

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wspólnie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii ruszyła w teren. W maju i czerwcu eksperci odwiedzą kolejne 20 miast, w których spotkają się z przedsiębiorcami. Podczas drugiej edycji konferencji „Prawo do przedsiębiorczości” specjaliści powiedzą o tym, co już zmieniło się w prawie dla firm oraz jakie zmiany czekają biznes w kolejnych miesiącach.

2019-05-21, 12:07

Państwo coraz bardziej przyjazne przedsiębiorcom – 70 ułatwień dla biznesu
„Przyjazne państwo” to przekrojowy zestaw ponad 70 ułatwień dla biznesu .Foto: shutterstock, Autorstwa nd3000

– To kontynuacja ubiegłorocznych spotkań, które zostały dobrze odebrane, ale też przyniosły sporo pytań, a także sugestii odnośnie dalszych zmian. Dziś znów chcemy rozmawiać z przedsiębiorcami. Pytać ich o zdanie na temat już wprowadzonych i dopiero planowanych zmian – powiedziała w środę w Kielcach Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Na konferencji obecni są także eksperci z ważnych dla firm instytucji, w tym m.in. z ZUS czy Banku Gospodarstwa Krajowego.

Spotkania z biznesem odbyły się m.in. w Warszawie i Rzeszowie

Spotkania z cyklu „prawo do przedsiębiorczości” odbyły się już m.in. w Rzeszowie i Warszawie. Uczestnicy konferencji mogli dowiedzieć się, jakie możliwości dają im nowe przepisy. Mieli okazję poznać plany rządu związane z kolejnymi ułatwieniami w przepisach i praktyce administracyjnej, które dotyczą osób prowadzących działalność gospodarczą.

„Przyjazne państwo” to przekrojowy zestaw ponad 70 ułatwień dla biznesu

– „Konstytucja Biznesu” najpoważniejsze zmiany, które zaszły w Polsce od 20 lat w zakresie prawa gospodarczego i regulacji dotyczących prowadzenia biznesu. Podczas spotkań rozmawiamy o tym jakie zmiany zostały wprowadzone do tej pory oraz jakie zmiany jeszcze nas czekają. Ale nie chcemy by słyszany był tylko głos twórców przepisów. Chcemy rozmawiać z przedsiębiorcamimówiła w Rzeszowie  Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji rozwoju przedsiębiorczości.

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa kluczowe dla gospodarki

Dziś MŚP zatrudnia prawie 70 proc. wszystkich pracujących w Polsce, mikroprzedsiębiorstwa – 40 proc.

To z myślą o nich w ubiegłym roku rząd wprowadził Konstytucję Biznesu, która zakłada m.in. mniej biurokracji, realne wsparcie ze strony urzędników czy równe traktowanie wszystkich przedsiębiorców. Według dokumentu to, co nie jest zabronione prawem, jest dozwolone.

Mowa w nim o domniemaniu uczciwości przedsiębiorcy i rozstrzyganiu wątpliwości na jego korzyść, a także równym traktowaniu wszystkich, co oznacza, że sposób załatwienia sprawy musi być proporcjonalny do jej wagi.

Działalność rozpoczął Rzecznik MŚP, który działa na rzecz ochrony praw przedsiębiorców.

REKLAMA

Konstytucja wprowadziła wreszcie szereg ulg i ułatwień, w tym m.in. możliwość prowadzenia działalności nierejestrowej (a więc nieoskładkowanej, gdy przychody w 2019 r nie przekraczają 1125 zł miesięcznie); Ulgę na start (przez 6 miesięcy od rejestracji firmy przedsiębiorcy płacą tylko ubezpieczenie zdrowotne, a więc 340 zł) czy preferencyjny ZUS (naliczany proporcjonalnie do przychodów, które nie przekroczą w tym roku 67,5 tys. zł). Z ostatniego rozwiązania od stycznia skorzystało już 120 tys. firm.

Widać już efekty przyjętych rozwiązań w Konstytucji Biznesu

Przedstawiciele ministerstw przedstawiali też efekty dotychczasowych zmian wprowadzonych w lwiej części w ramach Konstytucji Biznesu.

– Z ulgi na start skorzystało już 180 tys. przedsiębiorców, mamy więcej zakładanych firm i większą ich przeżywalność, sądy rozstrzygają spory powołując się na zasady ogólne Prawa Przedsiębiorców. Kolejnym ułatwieniem, które właśnie procedujemy jest Prosta Spółka Akcyjna – wyliczał na spotkaniu w Warszawie pozytywne zmiany wprowadzone do tej pory przez rząd Marek Niedużak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

Konferencje ważnym elementem rzeczywistego dialogu  z przedsiębiorcami

Jednak najważniejszym celem organizowanych konferencji jest umożliwienie właścicielom firm i przyszłym przedsiębiorcom bezpośrednich rozmów przedstawicielami rządu i administracji. Budowanie zaufania na bazie dialogu.

REKLAMA

– Podczas spotkań z przedsiębiorcami opowiadamy o setkach zmian dla firm, ale też dostajemy informację zwrotną, rozmawiamy również o nowych pomysłach zgłoszonych przez przedsiębiorców zaznaczył w Warszawie wiceminister Niedużak.

–  Nie będzie dialogu, dopóki nie będzie zaufania pomiędzy przedsiębiorcami a administracją. Ciężko pracujemy, aby to zaufanie zbudować podkreślił, także obecny na Warszawskiej konferencji, wiceszef Krajowej Administracji Skarbowej, wiceminister Paweł Cybulski.

Znaczenie roli firm z sektora MŚP podkreślał także Zbigniew Gryglas, obecny na warszawskim spotkaniu

– To małe i średnie firmy są filarem polskiej gospodarki. To ważne, aby administracja szanowała ciężką pracę, jaką wykonują – powiedział poseł sejmowej większości.

REKLAMA

W bardziej praktycznym wymiarze „Prawo do przedsiębiorczości” to możliwość zadawania indywidualnych pytań ekspertom takich instytucji jak ZUS, PFR, Urząd Zamówień Publicznych, Banku Gospodarstwa Krajowego czy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Ten cel spełniają strefy informacyjne, które są stałym punktem wszystkich dotychczasowych konferencji.

Ten sam wątek poruszył w Rzeszowie wiceprezes PARP, Mikołaj Różycki:
  O zmianach w prawie trzeba mówić. Możliwość bezpośredniego spotkania z przedsiębiorcami traktujemy jako nasz przywilej, a nie obowiązek. Zarówno w Rzeszowie, jednej ze stolic polskiej innowacyjności, jak i 19 innych miastach – zaznaczył.

Koniec z zatorami płatniczymi

Wśród nowych rozwiązań, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zapowiada skrócenie ustawowych terminów płatności do 30 dni od daty wystawienia faktury dla sektora publicznego i do 60 – dla prywatnego.

Nowe prawo zakłada skrócenie ustawowych terminów płatności do 30 dni od wystawienia faktury – dla sektora publicznego i do 60 – dla prywatnego w relacjach asymetrycznych, czyli gdy wierzycielem jest mała firma, a dłużnikiem duża. Odsetki za zwłokę wyniosą 11,5 proc.

REKLAMA

Równocześnie do czasu otrzymania zapłaty za dostarczenie towaru czy wykonanie usługi przedsiębiorcy nie będą musieli rozliczać się z fiskusem.

Również dochodzenie nieterminowych płatności przed sądem zostanie uproszczone. Ministerstwo wprowadza Rejestr Praktyk Płatniczych. Przedsiębiorstwa, których obroty przekraczają 50 mln euro rocznie będą musiały raportować, w jakim czasie płacą swoje faktury. Informacja ta będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2020 roku.

Jak uzyskać dofinansowanie ze środków europejskich

Podczas spotkań można było porozmawiać o możliwościach uzyskania dofinansowania z funduszy europejskich. Eksperci BGK służą też pomocą w sprawie kredytów umożliwiających rozwój innowacyjności w firmach. Wszystkie informacje można znaleźć na stronie internetowej: bgk.pl

– Najczęstszym wyzwaniem dla przedsiębiorców z województwa świętokrzyskiego jest sfinansowanie zakupu nowoczesnych technologii, do których firmy pragną wprowadzić własne modyfikacje. Każdemu klientowi staramy się pomóc, mamy produkty i instrumenty finansowe dopasowane do różnorodnych potrzeb biznesu. Rozmawiamy z klientem, analizujemy jego potrzeby i proponujemy najlepsze rozwiązania dostępne w danej chwili, które umożliwią rozwój jego firmy. Może to być kredyt, gwarancja czy np. wejście kapitałowe. Mogą to być produkty oferowane przez inne instytucje rozwoju, z którymi współpracujemy. Dystrybuujemy we współpracy z partnerami finansowymi środki unijne także na rozwój innowacyjności. Liczba i różnorodność programów oraz projektów prowadzonych, współprowadzonych czy po prostu wspieranych przez Bank Gospodarstwa Krajowego powoduje, że odgrywamy bardzo ważną rolę w rozwoju polskiego biznesu – mówi w Money.pl  Piotr Waluszewski, dyrektor Regionu Świętokrzyskiego, Bank Gospodarstwa Krajowego.

REKLAMA

Przetargi publiczne bardziej dostępne dla małych i średnich

– Większość przedsiębiorców postrzega rynek zamówień publicznych jak klub dla wybranych, część nie wierzy też w szansę otrzymania zamówienia – tłumaczy minister Emilewicz.

Statystycznie do przetargu staje średnio niespełna 2,5 podmiotu. A jeśli chodzi o dostawy i usługi dla branży IT, to w przypadku ponad 50 proc. postępowań zaledwie jeden.

Tymczasem więcej startujących podmiotów, to większe oszczędności dla zamawiających.

Tymczasem każdego roku na tym rynku dostępnych jest 160 mld zł i zawieranych jest 130 tys. umów. Startując w przetargach przedsiębiorcy mają gwarancję płatności.

REKLAMA

Wśród zmian: zapowiedzi przetargów, możliwość negocjacji, waloryzacja wynagrodzenia

Przedsiębiorcy będą mieli dostęp do wiedzy o danym zamówieniu. W BIP zamawiający z wyprzedzeniem będą zamieszczać plany na dany rok. Informacje te będą stale aktualizowane.

Wykonawcy uzyskają także prawo do negocjacji zapisów zawartych w ofercie, co dziś jest niemożliwe. A zabezpieczenie wykonalności zadania zostanie obniżone z 10 do 5 proc. wartości umowy.

Przy zamówieniach trwających ponad rok zamawiający musi przewidzieć wypłaty częściowe i zaliczki, a także waloryzację wynagrodzenia. Termin realizacji zamówienia będzie biegł dopiero od momentu podpisania umowy.

W Pakiecie Przyjazne Państwo – prawo do skorygowania błędu

Kolejna rządowa propozycja dla przedsiębiorców to Pakiet Przyjazne Państwo, a w nim m.in. wprowadzenie prawa do błędu.

REKLAMA

–W pierwszych pięciu latach prowadzenia działalności mamy prawo do żółtej kartki, czyli informacji pozwalającej nam skorygować pomyłkę, związana np. z VAT – zapowiada minister Emilewicz.

Korzystnym rozwiązaniem dla importerów jest także wydłużenie obowiązku opłacenia podatku VAT za towar, który wpłynął do portu do 21. dnia kolejnego miesiąca (dziś jest to 7 dni od momentu, gdy towar pojawi się w porcie).

Łatwiejsza sukcesja

Przedsiębiorcy od listopada ubiegłego roku zyskali również prawo do przejęcia firmy po zmarłym właścicielu firmy zarejestrowanej w CEIDG, nawet jeśli nie są członkiem jego rodziny. Dotychczasowe kontrakty, wynagrodzenia, numer NIP – wszystko będzie funkcjonowało na dotychczasowych zasadach. Kolejny właściciel będzie miał dwa lata na uregulowanie wszystkich spraw.

PARP, Money.pl. jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej