Rośnie polski rynek lotniczy. Więcej pasażerów, inwestycji
Rynek lotniczy w Polsce rośnie jak na drożdżach – rosnąca liczba pasażerów, obsługiwanych przez polskie lotniska, wymusza nowe inwestycje, tak na lotniskach regionalnych, jak i w dużych aglomeracjach. Przed nami Centralny Port Lotniczy, trwa rozbudowa lotnisk w Warszawie, Radomiu, w Katowicach pod kątem obsługi airbusów A320, w Gdańsku powstanie nowy pirs dla pasażerów.
2019-08-07, 12:26
To przyspieszenie inwestycyjne nikogo już nie dziwi – Polacy latają coraz częściej, i to nie tylko do pracy w Wielskiej Brytanii czy Niemiec. Eksperci szacują, że w ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły ponad 50 mln pasażerów, o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Warto przypomnieć, że w 2004 r. z polskich lotnisk skorzystało 8 mln pasażerów.
Rośnie potencjał rozwojowy polskich lotnisk
– Potencjał do rozwoju mają przede wszystkim porty lotnicze, które znajdują się w dużych aglomeracjach i te mają się nieźle. Katowice rosną bardzo szybko, świetnie ma się Lotnisko Chopina w Warszawie, bardzo dobrze rośnie Poznań. W roku 2018 liczba pasażerów wzrosła tam o 34 proc., ale też nieźle mają się takie mniejsze porty jak np. w Bydgoszczy, gdzie było o 79 tys. pasażerów więcej, wzrost o 25 proc. r/r. czy Lublin – 24 tys. pasażerów więcej i 6 proc. wzrostu r/r. Mamy też całkiem nieźle rosnące lotnisko na Mazurach w okolicach Olsztyna, czyli porty regionalne też zyskują na znaczeniu – mówił w Polskim Radiu 24 Jakub Kurasz z PwC.
Liderami wzrostów są największe lotniska – usytuowane w największych miastach – w Warszawie, Krakowie, Wrocławie czy Gdańsku. Przyrosty liczby obsługiwanych pasażerów notują też lotniska regionalne.
Tradycyjnie najwięcej pasażerów - 17,76 mln obsłużyło Warszawskie Lotnisko Chopina. „To wzrost o 12,7 proc., czyli o 2 mln, w stosunku do roku poprzedniego" - czytamy w komunikacie.
REKLAMA
Drugim najbardziej ruchliwym lotniskiem w Polsce był Kraków-Balice, który po raz pierwszy przekroczył próg 6 mln pasażerów, obsługując w ciagu roku 6,77 mln podróżnych, o prawie milion więcej niż w 2017 r.
Trzecie miejsce w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego osiągnął port im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, który po raz pierwszy w historii przekroczył 5 mln pasażerów.
Tuż za nim uplasowałyby się Katowice, które obsłużyło 4,59 mln podróżnych, czyli o ponad 900 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.
Na kolejnych miejscach znajdują się lotniska, które również w 2018 r. wykazały się historycznymi wynikami. We Wrocławiu obsłużono 3,3 mln pasażerów, w Modlinie - 3 mln, w Poznaniu do końca listopada - 2,34 mln, a w Rzeszowie - 770 tysięcy.
REKLAMA
Po dominacji lotniska warszawskiego, następnie rozbudowie lotnisk regionalnych i przejmowaniu przez nich połączeń nie tylko krajowych, ale i zagranicznych, w puzle ruchu lotniczego włączany jest Centralny Port Lotniczy, sytuowany jako hub w naszej części Europy.
Wielką zmianę na mapie lotniczej Polski wywołuje decyzja o budowie Centralnego Portu Lotniczego, zlokalizowanego niedaleko Warszawy. Jego zadaniem jest przejęcie roli hubu lotniczego w Europie Środkowo-Centralnej.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd pociągiem między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
REKLAMA
Będzie nowy pirs w porcie lotniczym w Gdańsku
Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk zdecydował o budowie nowego pirsu terminalu T2, mimo że złożone oferty przewyższyły założony budżet - poinformowała we wtorek PAP Agnieszka Michajłow z Portu Lotniczego Gdańsk
− Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji – powiedział cytowany w komunikacie prezes Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski.
Jak poinformowała PAP Agnieszka Michajłow, w gdańskim porcie lotniczym ruch pasażerski obsługiwany jest przez dwa terminale: T1 i T2, z których T1 jest starszy i ruch pasażerski odbywa się w nim "w ograniczonym zakresie". Głównym terminalem pasażerskim gdańskiego lotniska jest więc terminal T2, który jest systematycznie rozbudowywany.
Wybudowanie nowego pirsu, będącego przedłużeniem części bezpośredniej obsługi pasażerów w terminalu T2, spowoduje, że jego powierzchnia powiększy się z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw. Będzie też więcej linii kontroli bezpieczeństwa - z obecnych 11 do 18 i karuzel do odbioru bagażu z 5 do 9.
Lotnisko Katowice wybiera wykonawcę płyty postojowej na dziewięć samolotów
Wykonawcę płyty postojowej ze stanowiskami dla dziewięciu samolotów tzw. kodu C, czyli wielkości airbusa A320, wybiera zarządca lotniska Katowice. Po zakończeniu tej inwestycji lotnisko będzie dysponowało 45 takimi stanowiskami.
Obecnie Katowice Airport może przyjął na płytach postojowych 32 samoloty kodu C. Jest to możliwe po zakończeniu pierwszego etapu rozbudowy płyty postojowej samolotów cargo. Pierwotnie liczyła ona dwa stanowiska, w ramach zakończonego w listopadzie ub. roku pierwszego etapu rozbudowy powiększyła się ona o cztery stanowiska.
Równolegle pod koniec ub. roku rozpoczął się drugi etap rozbudowy płyty cargo, o kolejne cztery stanowiska, który powinien zakończyć się jeszcze w 2019 r.
Budowa kolejnej płyty postojowej, dla dziewięciu samolotów, która połączy dwie istniejące płyty postojowe: zachodnią (cargo) i wschodnią (przed terminalami pasażerskimi), ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Budowa tej płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy obsługi technicznej. Grunty znajdujące się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa nowe hangary. Obecnie lotnisko koordynuje zakres i kształt tej inwestycji z przyszłymi najemcami.
Infrastruktura postojowa samolotów to jeden z elementów procesu inwestycyjnego w Katowice Airport. W lipcu br. uruchomiono nową strefę wyjazdową z parkingu przed terminalami (tzw. parking P1), wkrótce oddanych ma tam zostać 660 nowych miejsc postojowych. W przyszłym roku wybrany ma zostać wykonawca przebudowy układu drogowego przed lotniskiem
W III kw. br. wystartować ma przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz budowa centralnej wartowni. W tym roku zakończy się też przygotowywanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązaną z nim infrastrukturą.
Ponadto GTL chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, czy rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów. Na lotnisku inne inwestycje prowadzą też partnerzy GTL.
REKLAMA