Nie za szybko i przede wszystkim po ścieżce rowerowej. Jest projekt przepisów ws. e-hulajnóg
Elektryczną hulajnogą będzie można jeździć po chodniku tylko wówczas, gdy w pobliżu nie będzie ścieżki rowerowej. To jeden z zapisów projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, opublikowanego na stronach sejmowych. E-hulajnogą nie będzie można jeździć szybciej niż 25 kilometrów na godzinę.
2019-08-07, 16:39
Nowe przepisy wprowadzają przede wszystkim definicję urządzenia transportu osobistego, wskazując, że jest to "urządzenie komunikacyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu".
Projekt noweli określa m.in. maksymalne wymiary takiego urządzenia (szerokość nieprzekraczająca w ruchu 90 cm; długość do 1,25 m), masę (do 20 kg), maksymalną prędkość jazdy (ograniczoną konstrukcyjnie do 25 km/h), a także źródło napędu - napęd elektryczny.
E-hulajnoga jak rower
Resort infrastruktury chce ponadto, by takie urządzenia były traktowane jak rowery. Dlatego też kierujący np. hulajnogami elektrycznymi będą mogli korzystać ze ścieżek rowerowych; będą musieli mieć też odpowiednie uprawnienia, takie jak w przypadku rowerów - np. kartę rowerową.
Z takich urządzeń nie będą mogły korzystać osoby poniżej 10. roku życia, także w towarzystwie osób dorosłych. Resort wskazał, że 10 lat to granica wieku dla możliwości uzyskania karty rowerowej.
Ścieżka czy chodnik?
Poruszający się np. hulajnogami elektrycznymi będą mogli jednak skorzystać z jezdni, po której poruszają się inne pojazdy, ale tylko w przypadku braku ścieżki rowerowej. Ograniczeniem jest również dopuszczalna prędkość do 30 km/h z jaką mogą poruszać się pojazdy na takiej drodze.
Poruszanie się po chodniku będzie dopuszczone jedynie w przypadku, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej. Kierujący hulajnogami będą musieli poruszać się powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Projekt zabraniać będzie pozostawiania np. hulajnóg w miejscach utrudniających ruch lub zagrażających bezpieczeństwu.
REKLAMA
Obecnie nie ma w prawie przepisów regulujących kwestię e-hulajnóg. Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, z tego typu urządzeń korzysta około 10 procent Polaków.
PolskieRadio24.pl, PAP, md
REKLAMA