Upadek Neckermann Polska. Wiemy, na jaką pomoc mogą liczyć turyści
Niewypłacalność Neckermann Polska to z pewnością nic przyjemnego dla jego klientów, przebywających na wczasach za granicą lub tych, którzy wykupili wycieczki na najbliższe miesiące. Nie ma jednak obaw, że turyści pozostawieni zostaną sami sobie. Bezpieczne są też ich pieniądze. Co zatem mają zrobić podróżni, którzy wykupili imprezę z upadającego biura?
2019-09-25, 11:46
Obecnie obowiązujące przepisy w pełni chronią turystów w przypadku upadłości biur podróży. To też pokłosie sytuacji, z którymi mieliśmy do czynienia w przeszłości - gdy powroty do kraju i odzyskiwanie pieniędzy od upadłego touroperatora bywało problematyczne.
Powiązany Artykuł
Biuro Neckermann Polska niewypłacalne. Niepewny los tysięcy turystów
Z pewnością jednak akcja sprowadzania klientów Neckermann Polska będzie jedną z większych w ostatnich latach. Za granicą obecnie przebywa 3600 klientów biura, przede wszystkim w krajach śródziemnomorskich.
Sama niewypłacalność nie była zaskoczeniem - Neckermann Polska jest powiązany kapitałowo z brytyjskim biurem podróży Thomas Cook, które ogłosiło upadłość w poniedziałek. Już wczoraj polska filia Neckermanna odwołała część wylotów i zablokowała możliwość kupowania nowych wycieczek.
Co mają zrobić klienci?
Neckermann Polska miał polisę ubezpieczeniową w wysokości 25 milionów złotych. W związku z deklaracją biura o niewypłacalności marszałek województwa mazowieckiego zdecydował o uruchomieniu polisy. To ona w pierwszej kolejności posłuży do zaspokajania roszczeń klientów i sfinansowania akcji sprowadzania turystów do kraju.
REKLAMA
W drugiej kolejności będą to pieniądze z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Każda osoba wykupująca wycieczkę w biurze podróży musi obecnie odprowadzać składkę do TFG w wysokości kilku-kilkunastu złotych.
W obecnej sytuacji opiekę nad turystami przejmuje marszałek województwa mazowieckiego i Urząd Marszałkowski. Marszałek, w zależności od sytuacji może albo pokryć koszty kontynuacji wycieczki, pokryć koszty powrotu lub sam zorganizować powrót turystów do kraju.
- Klienci Neckermann Polska przebywający obecnie za granicą powinni w pierwszej kolejności liczyć na pomoc rezydenta (przedstawiciela biura w miejscu pobytu). Jeśli jej nie otrzymają, powinni kontaktować się z Departamentem Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego pod numerami telefonu:
+48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43
+48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41 lub z całodobowym Centrum Operacyjnym pod numerem +48 22 522 29 00.
- Klienci, którzy wykupili wycieczki na nadchodzące miesiące lub ich wyjazd został odwołany, a także turyści, którzy wrócą do kraju po przerwanym urlopie i będą chcieli odzyskać swoje pieniądze (także np. za samodzielnie sfinansowany powrót do kraju), powinni pamiętać o zgromadzeniu wszelkich umów, faktur, paragonów i zgłosić się do gwaranta: AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B, pod numer telefonu: +48 22 563 11 00 lub adres e-mail: nm.odwolania@allianz.com.
- Zgodnie z polskim prawem, klienci uzyskają 100% zwrot kosztów. Środki powinni otrzymać w ciągu 30 dni (lub 3 miesięcy w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych).
-
Pojawiają się doniesienia np. o tym, że hotelarze nie pozwalają klientom opuszczać hoteli. W takich przypadkach, a także w innych problematycznych sprawach klienci Neckermann Polska mogą się także zgłaszać do polskich służb konsularnych, które monitorują sytuację.
W związku ze spodziewaną upadłością Neckermann Polska, konsulowie RP w krajach, w których przebywają polscy turyści, otrzymali stosowne instrukcje, monitorują sytuację i są gotowi do udzielenia niezbędnej pomocy konsularnej.
— Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP 🇵🇱 (@MSZ_RP) September 25, 2019
Więcej informacji w sprawie upadłości Neckermann Polska można znaleźć na stronie mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego: www.mazovia.pl.
PolskieRadio24.pl, md
REKLAMA
REKLAMA