Dwie drogi w woj. wałbrzyskim dopisane przez rząd do programu budowy dróg

- Rada Ministrów przyznała 2 mld zł dla subregionu wałbrzyskiego - 1 mld zł na prace przygotowawcze i ich rozpoczęcie przy S8 na trasie Wrocław-Kłodzko i 1 mld zł na prace przygotowawcze na drodze ekspresowej S5 na odcinku Wrocław-Świdnica-Wałbrzych do S3 - powiedział szef KPRM Michał Dworczyk.

2019-09-27, 14:33

Dwie drogi w woj. wałbrzyskim dopisane przez rząd do programu budowy dróg

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk w piątek na konferencji prasowej w Świdnicy odniósł się do podanej w środę informacji, że we wtorek rząd znowelizował uchwałę o budowie dróg krajowych i autostrad w ten sposób, że wpisał do tego programu budowę obu tych dolnośląskich dróg: S8 z Wrocławia do Kłodzka oraz S5 z Wrocławia przez Sobótkę, Świdnicę, Wałbrzych do trasy S3 w Bolkowie.

Rada Ministrów przyznała dodatkowe 2 mld zł na drogi w subregionie wałbrzyskim

- Gdy ogłosiliśmy tę informację pojawiły się też głosy, że to tylko dokument, chociaż rozporządzenie Rady Ministrów jest aktem prawnym. Pojawiły się takie głosy dyskredytujące. Otóż chcę przekazać informację, że Rada Ministrów uchwałą 108 łamane na 2019, zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku, przyznała dwa miliardy złotych dla subregionu wałbrzyskiego - powiedział Dworczyk.

Po 1 miliardzie zł na rozpoczęcie prac przy S8 z Wrocławia do Kłodzka i na S5 z Wrocławia do trasy S3 w Bolkowie

Pokazał dokument i wyjaśnił, że miliard złotych przyznano na prace przygotowawcze i rozpoczęcie prac na drodze ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka oraz drugi miliard złotych na prace przygotowawcze na drodze ekspresowej S5 z Wrocławia przez Sobótkę, Świdnicę, Wałbrzych do trasy S3 w Bolkowie.


Rząd przeznaczył po 1 miliardzie zł na rozpoczęcie prac przy S8 z Wrocławia do Kłodzka i na S5 z Wrocławia do trasy S3 w Bolkowie. Rząd przeznaczył po 1 miliardzie zł na rozpoczęcie prac przy S8 z Wrocławia do Kłodzka i na S5 z Wrocławia do trasy S3 w Bolkowie.

Środki są zapisane w Krajowym Funduszu Drogowym

- To jest oficjalny dokument rządowy, to jest decyzja rządu Rzeczypospolitej Polskiej. To są środki, które zostały zapisane, bo został zwiększony Krajowy Fundusz Drogowy. W związku z tym są to środki, które są zagwarantowane na te inwestycje - wskazał Dworczyk.

REKLAMA

Zaapelował do wszystkich oponentów politycznych, wszystkich polityków, samorządowców o współpracę przy tych ważnych projektach dla regionu.

- Wszyscy powinniśmy się cieszyć, że region będzie lepiej skomunikowany, że będziemy mieli drogi ekspresowe” - mówił.

Przypomniał, że jeszcze tydzień temu plan „ostatecznej budowy dróg szybkiego ruchu i autostrad nie przewidywał ani jednego kilometra takich tras w subregionie wałbrzyskim.

- Mało tego - jeśli chodzi o Dolny Śląsk, to przypomnę taką sytuację, że w 2013 roku, gdy toczyło się referendum dotyczące odwołania prezydent Warszawy pani Hanny Gronkiewicz-Waltz, wówczas środki przeznaczone na budowę drogi ekspresowej S3, czyli też na Dolnym Śląsku, zostały przesunięte na budowę obwodnicy Warszawy. I raczej środki z Dolnego Śląska były zabierane. Dziś środki trafiają do tego regionu, w szczególności do subregionu wałbrzyskiego, dlatego że chcemy, by Polska rozwijała się w sposób równomierny - powiedział Dworczyk.

REKLAMA

Do końca 2019 r. ustalony zostanie przebieg S8, rozpoczęcie budowy – w 2023 r.

Dodał, że harmonogram prac zakłada, że do końca 2019 roku ustalony zostanie przebieg trasy S8, a po uzyskaniu decyzji środowiskowych w 2021 roku zaplanowano przetarg w systemie projektuj i buduj. W 2023 roku przewidziano rozpoczęcie budowy.

 W 2023 r. na S5 zostanie ogłoszony przetarg

W przypadku S5 jeszcze w tym roku rozpoczęłoby się tzw. studium techniczne, a w 2023 roku ogłoszony zostanie przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.

Wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park Kamil Zieliński podkreślił, że z punktu widzenia inwestorów w regionie niezwykle ważna jest infrastruktura drogowa.

„To, co rząd zaproponował, to jest zupełnie inna optyka w sferze komunikacji. To są dwie nowe drogi i to jest odpowiedź na potrzeby mieszkańców, przedsiębiorców i turystów” - podsumował Zieliński.

REKLAMA

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej