Samorządy przywrócą połączenie kolejowe Racibórz-Prudnik
Przedstawiciele samorządów leżących wzdłuż linii kolejowej Racibórz – Głubczyce - Prudnik porozumieli się ws. jej reaktywacji w ramach programu Kolej Plus. Według wiceministra aktywów państwowych Janusza Kowalskiego, to wzór dla podobnej współpracy w innych częściach kraju.
2020-03-09, 17:45
O porozumieniu mówił w poniedziałek na konferencji prasowej w Raciborzu w woj śląskim jego współinicjator, wiceprezydent Raciborza Michał Fita. Jak zaznaczył, temat odnowienia połączenia kolejowego Racibórz – Prudnik od dawna przewija się w rozmowach, a działania w tym zakresie umożliwia przygotowany przez rząd, a podpisany kilka dni temu przez prezydenta program Kolej Plus.
Modelowe porozumienie ośmiu samorządów
Apel dotyczący reaktywacji linii kolejowej Racibórz – Głubczyce - Prudnik podpisali 24 lutego br. przedstawiciele ośmiu samorządów z powiatów: głubczyckiego, prudnickiego (woj. opolskie) oraz raciborskiego (woj. śląskie). -Mam nadzieję, że dopniemy to do końca, ponieważ składamy też wniosek o partycypację w kosztach do woj. śląskiego i woj. opolskiego - wskazał Fita. Taki model współpracy pochwalił wiceminister aktywów państwowych, poseł ziemi opolskiej Janusz Kowalski.
-Powiat głubczycki jest jedynym w woj. opolskim, który nie ma kolejowego ruchu osobowego. Państwa inicjatywa – samorządowców z woj. opolskiego i śląskiego – jest dobrym przykładem, że ponad podziałami partyjnymi wszyscy działamy na rzecz tego, aby wykluczenie komunikacyjne przestało być w Polsce standardem - zaznaczył wiceminister Janusz Kowalski. Jego zdaniem inne samorządy powinny podpisać podobne porozumienia, aby zapobiegać wykluczeniu komunikacyjnemu.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przypomniał, że Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus wprowadza nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, którą 4 marca br. podpisał prezydent Andrzej Duda.
REKLAMA
Rewitalizacja lub przywrócenie połączeń kolejowych
Głównym celem programu kierowanego do miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, bez dostępu do transportu kolejowego, jest powstrzymanie degradacji i rewitalizacja infrastruktury kolejowej na poziomie lokalnym i regionalnym.
Realizatorem programu będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Działania mają prowadzić samorządy, łączące się w zależności od przebiegu inwestycji w większe grupy, we współpracy z PLK.
W ramach Ustawy o Kolei Plus, przewidziano dofinansowanie w wysokości ok. 5,6 mld zł, którego beneficjentem będą PKP PLK. Samorządy będą zobowiązane do wniesienia wkładu – w wysokości 15 proc. kosztów inwestycji, to łącznie ok. 1 mld zł.
-W programie Kolei Plus wpisano co najmniej 21 lokalizacji, które zostały wytypowane do pierwszego etapu, ale napisano wyraźnie, że jest on adresowany do wszystkich miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców w Polsce – takich wykluczonych komunikacyjnie pod względem kolejowym miast w Polsce jest ok. 60 - przypomniał prezes PLK.
PolskieRadio24/IAR/PAP/sw
REKLAMA
REKLAMA