Jak powstał największy samolot świata? Przedstawiamy jego niezwykłą historię

2020-04-14, 10:33

Jak powstał największy samolot świata? Przedstawiamy jego niezwykłą historię
A Ukrainian Antonov An-225 'Mriya' (Dream) aircraft.Foto: Photo: EPA/SERGEY DOLZHENKO

Największy, najcięższy i jedyny taki na świecie. Antonow An-225 Mrija to wyjątkowy samolot. Jego powstanie jest związane ze schyłkiem zimnej wojny, jaką toczyły między sobą dwa państwa - Związek Radziecki i Stany Zjednoczone.

Samolot Mrija powstał na Ukrainie, która w 1988 roku była częścią ZSRR. Pierwszy oblot maszyny nastąpił w 1988 roku,  oficjalna prezentacja rok później, podczas salonu lotniczego Paris Air Show.

PolskieRadio24.pl

Mrija to efekt rywalizacji USA i ZSRR

Powiązany Artykuł

pap lądowanie antonow 1200.jpg
Antonow An-225 Mrija wylądował na Okęciu. Na pokładzie dziesiątki ton sprzętu na walkę z koronawirusem

Amerykanie od początku lat 80. dwudziestego wieku prowadzili swój program załogowych promów kosmicznych, które były wynoszone na orbitę, gdzie kosmonauci i naukowcy prowadzili rozmaite badania.

Promy kosmiczne były kilkakrotnie transportowane za pomocą samolotów typu Boeing 747, które były specjalnie dostosowywane do tego celu. Chodziło o możliwość dostarczenia wahadłowca do stałego miejsca startu z dowolnego miejsca jego lądowania.

Rosjanie też zapragnęli stworzyć prom kosmiczny. Statek bardzo podobny do amerykańskich promów nazwano tak samo jak cały program – "Buran". Mrija miała pełnić podobną rolę, co B-747, czyli dostarczać wahadłowiec z różnych miejsc, gdzie go wyprodukowano lub gdzie lądował, bezpośrednio na platformę startową.

Buran poleciał tylko raz na orbitę, bez kosmonautów na pokładzie i sam automatycznie wylądował. Na orbitę wyniosły go rakiety nośne. Potem u progu lat 90. XX wieku ZSRR zarzucił kosztowny program, a kolos stał się bezużyteczny.

Nowe życie w niepodległej Ukrainie 

Po rozpadzie Związku Radzieckiego w 1991 roku Ukraińcy przejęli jedyny kompletny egzemplarz samolotu i drugi – niedokończony. W tym drugim kompletny był tylko kadłub. Dziesięć lat później An-225 został przejęty przez ukraińskie linie Antonov Airlines i od 2002 roku świadczy komercyjne usługi na światowym rynku przewozów towarów.

Antonow An-225 jest dziś największym samolotem na świecie. Jednak w przeszłości skonstruowano dwie maszyny, które miały większą rozpiętość skrzydeł. Były to: Stratolaunch, prototypowy samolot transportowy, którego rozpiętość wynosiła 117 metrów oraz Hughes H-4 Hercules "Spruce Goose", którego skrzydła miały rozpiętość 97,5 metra. Rozpiętość skrzydeł Antonowa to "tylko" 88,4 metra.

Dlaczego jest największy ? 

Mrija jest za to najdłuższym samolotem w historii lotnictwa. Odległość od dzioba do ogona to 84 metry. Na drugim miejscu plasuje się Boeing 747 w najnowszej wersji – 8. Jest on jednak o prawie osiem metrów krótszy.

An-225 ma ponad 18 metrów wysokości, czyli tyle, ile pięciopiętrowy blok mieszkalny.

Jego ładownia ma długość 43,35 m, szerokość 6,4 m i wysokość 4,4 m. Zmieściłby się w niej kadłub Boeinga 737. Samolot może unieść ładunek o ciężarze do 250 ton.

Maszynę napędza sześć silników odrzutowych, a podwozie liczy 32 koła. Maksymalna prędkość, jaką osiąga kolos, to ponad 800 kilometrów na godzinę, jego zasięg przekracza 15 tysięcy kilometrów.

Możliwe, że drugi - dotychczas niedokończony - egzemplarz wzniesie się w powietrze. Od kilku lat trwają prace nad jego dokończeniem.

 

PolskieRadio24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

Polecane

Wróć do strony głównej