X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x
Gospodarka

Boeing 737 MAX podrywa się do lotu. Na razie tylko testowego

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2020 10:41
Amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa rozpoczęła formalne loty próbne problematycznego Boeinga 737 Max. Będą one odbywały się przez kilka dni, a testy obejmą wiele potencjalnych scenariuszy awaryjnych. Najlepiej sprzedający się samolot Boeinga został uziemiony w połowie grudnia ubiegłego roku po dwóch wypadkach, w których zginęło łącznie 346 osób.
Boeing 737 MAXzdjęcie ilustracyjne
Boeing 737 MAX/zdjęcie ilustracyjneFoto: Komenton/Shutterstock.com

Testy są kamieniem milowym dla Boeinga, ale nawet jeśli pójdą dobrze, potrzebne będą miesiące dalszych kontroli bezpieczeństwa. Zarząd koncernu podjął decyzję o wstrzymaniu produkcji samolotów 737 Max w połowie grudnia 2019 roku w związku z informacjami z Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA), która dała wyraźnie do zrozumienia, że koncern nie może liczyć na szybkie dopuszczenie do eksploatacji tych maszyn.

Wcześniej Boeing zapewniał, że wprowadził niezbędne modyfikacje oprogramowania komputerów pokładowych i inne poprawki oraz że przeprowadzone loty testowe wykazały pełną sprawność tych samolotów. Boeing miał nadzieję na uzyskanie dopuszczenia ich do lotów do końca ubiegłego roku.

airbus1200.jpg
Airbus poturbowany przez koronawirusa. Duży spadek produkcji i sprzedaży samolotów


Zyski kosztem bezpieczeństwa?

Firma przeżywa ogromny kryzys w następstwie dwóch katastrof, które miały miejsce w odstępie pięciu miesięcy – najpierw w Indonezji w październiku 2018 r., gdzie zginęło 189 osób, a następnie w Etiopii w marcu ubiegłego roku. Wówczas śmierć poniosło 157 osób. Dzisiaj spółka jest oskarżana o to, że poświęciła bezpieczeństwo, aby zrealizować zamówienia i dostarczyć maszyny klientom. Jeszcze w styczniu 2019 r. Boeing informował, że otrzymał zamówienia na 5011 samolotów 737 MAX od 79 klientów.

Również Federalna Administracja Lotnicza została oskarżona o niedopełnienie obowiązku nadzorczego z powodu zbyt „przyjacielskich” relacji z Boeingiem, a cała sytuacja doprowadziła do procesów sądowych od rodzin ofiar.

Przyczyny katastrof upatruje się w wadliwym oprogramowaniu kontrolującym system MCAS automatycznie zapobiegający przeciągnięciu, czyli utracie siły nośnej. Obecne testy przeprowadzane przez pilotów FAA ocenią kluczowe systemy, w tym poprawioną wersję oprogramowania do sterowania lotem.

Europa czeka na wyniki

Analiza danych z lotów testowych może zająć wiele tygodni. Ale nawet jeśli cały proces się powiedzie, konieczne będą dalsze loty, szkolenie pilotów i zezwolenie europejskich i kanadyjskich organów regulacyjnych. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego podkreśliła bowiem, że zezwolenie FAA nie będzie automatycznie oznaczać zezwolenia na loty w Europie.

Boeing odmówił komentarza do bieżących wydarzeń związanych z samolotem 737 Max.

PolskieRadio24.pl/BBC/IAR/PAP/DoS, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nowym Boeingiem szybko nie polecimy. Model 737 Max uziemiony do połowy roku

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 08:40
Amerykański koncern lotniczy Boeing przyznał we wtorek, że teraz liczy się z tym, że maszyny typu 737 Max pozostaną objęte zakazem lotów przynajmniej do połowy tego roku. Wcześniej informowały o tym stacja CNBC i agencja Bloomberg.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jakie są perspektywy przed samolotami B 737 Max ?

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2020 13:40
Amerykański organ regulacyjny ds. bezpieczeństwa linii lotniczych poinformował, że jest "zadowolony" z postępów poczynionych przez Boeinga w związku z ponownym dopuszczeniem samolotu 737 Max do lotu. Na pozytywne rozwiązanie problemu czeka również PLL LOT, który ma uziemionych pięć maszyn tego typu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pierwszy oblot nowej wersji Boeinga 777

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2020 13:00
Amerykański samolot pasażerski Boeing 777X, będący najnowszym modelem dwusilnikowych szerokokadłubowych odrzutowców dalekiego zasięgu serii 777, wystartował w sobotę z fabrycznego lotniska w Seattle w stanie Waszyngton w USA do swego pierwszego lotu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Airbus A380 przechodzi do historii. Podano termin końca produkcji pasażerskiego giganta

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2020 11:01
Wielkimi krokami zbliża się finał produkcji legendarnego Airbusa A380. Ostatnia para skrzydeł europejskiego jumbo-jeta opuściła 7 lutego brytyjską fabrykę Airbusa w Broughton. Wkrótce trafią do francuskiej Tuluzy, gdzie w 2021 roku zostanie zmontowany ostatni egzemplarz tego największego w historii lotnictwa samolotu pasażerskiego.
rozwiń zwiń