Zmiany w prawie lotniczym. ULC chce obligatoryjnych badań pilotów i mechaników na obecność alkoholu i narkotyków
Pracownicy sektora lotniczego mają być badani na obecność alkoholu i innych substancji odurzających – zakłada projekt nowelizacji Prawa lotniczego. Chodzi też o doprecyzowanie przepisów dotyczących planu generalnego lotnisk użytku publicznego.
2020-07-09, 11:11
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, autorstwa Ministerstwa Infrastruktury. Zakłada on m.in. poddawanie pracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innych substancji odurzających. Obecnie w naszym prawie nie ma regulacji, które umożliwiałyby stosowanie tych przepisów.
"Proponuje się umożliwienie zarówno Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak i zarządzającym lotniskami użytku publicznego, przewoźnikom lotniczym oraz instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego wykonywanie badań w celu ustalenia obecności w organizmach osób wykonujących czynności związane z lotnictwem cywilnym środków psychoaktywnych" – czytamy w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Powiązany Artykuł

Wsparcie dla polskich portów lotniczych. Otrzymają dotację za gotowość operacyjną w dobie koronawirusa
Unijne przepisy są jednoznaczne
Autorzy propozycji wyjaśniają, że przepisy UE zobowiązują inspektorów działających w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do przeprowadzania badań na obecność alkoholu u członków załogi lotniczej i personelu pokładowego. Takie badania mogą być prowadzone podczas inspekcji na płycie postojowej.
Podkreślono, że unijne przepisy zobowiązują zarządzających lotniskami do "ustanowienia procedur dotyczących poziomu spożywania alkoholu, stosowania substancji psychoaktywnych i leków przez personel zaangażowany w użytkowanie, obsługę ratowniczą i gaśniczą oraz obsługę techniczną lotniska, a także osoby poruszające się bez eskorty w polu ruchu naziemnego lub innych strefach operacyjnych lotniska".
REKLAMA
Prawo Unii Europejskiej zobowiązuje też – jak czytamy w dokumencie – służby ruchu lotniczego do opracowania i wdrożenia polityki "w celu zapewnienia, by nadużywanie substancji psychoaktywnych nie wpływało na zapewnianie kontroli ruchu lotniczego". W myśl unijnych przepisów przewoźnicy lotniczy muszą pilnować, by na pokład samolotu nie weszła ani nie przebywała na nim żadna osoba będąca pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w stopniu mogącym powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa samolotu lub osób znajdujących się na jego pokładzie.
"Na chwilę obecną w przepisach prawa krajowego brak odpowiednich regulacji, które umożliwiłyby stosowanie wyżej wymienionych przepisów UE" – czytamy w dokumencie.
Zmiany wyeliminują wątpliwości
Projektowana ustawa ma również uporządkować i doprecyzować przepisy dotyczące planu generalnego lotniska użytku publicznego, trybu jego konsultowania, opiniowania i zatwierdzania, a także jego wpływu na dokumenty planistyczne z zakresu zagospodarowania przestrzennego przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, nowelizacja ma wyeliminować wątpliwości interpretacyjne w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów znajdujących się na obszarze części lotniczych lotnisk.
Powiązany Artykuł

"To armagedon do kwadratu". Adrian Furgalski o kryzysie w branży lotniczej
Projekt zakłada zmiany zasad dotyczących odszkodowania za szkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska, przez ograniczenie jej zakresu do elementu straty (szkody rzeczywistej).
REKLAMA
W projekcie zapisano również, że zwrotowi podlegają wyłącznie koszty poniesione na poczet zabezpieczeń akustycznych budynków w obszarze ograniczonego użytkowania. Oznacza to umożliwienie wypłaty na rzecz właściciela lub użytkownika wieczystego zaliczek na poczet nakładów koniecznych związanych z zabezpieczeniem akustycznym budynków w obszarze ograniczonego użytkowania. Proponowane zapisy mają także poprawić ochronę stref ogólnodostępnych na lotniskach.
Według wstępnych założeń planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2020 r.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS
REKLAMA