Samoobsługowe kasy przyszłości to szybsze i wygodniejsze zakupy. NCBR dofinansowuje światowej skali innowacje
Krótsze kolejki w sklepach, szybsze i wygodniejsze zakupy. To już niedługo będzie możliwe dzięki realizacji innowacyjnego projektu systemu dla kas samoobsługowych, opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie. Na ten cel spółka Plastream otrzymała ponad 6 mln zł dofinansowania z NCBR.
2020-09-11, 10:00
Kasy samoobsługowe są dostępne w sklepach detalicznych od około dziesięciu lat. Światowy debiut tych urządzeń miał miejsce 14 lat wcześniej w jednym z supermarketów w Nowym Jorku. Wprowadzenie kas samoobsługowych miało na celu przyspieszenie całego procesu zakupowego. Jest to też obecnie jeden z głównych czynników determinujących zmiany w sprzedaży detalicznej. Już w 2017 roku badania wykazały, że wśród polskich konsumentów kolejki do kas to jeden z najbardziej frustrujących elementów procesu zakupowego.
- W ostatnich kilku latach nastąpił bardzo dynamiczny wzrost liczby kas samoobsługowych w sieciach handlowych. Popyt na ich zastosowanie wynika głównie z systematycznego wzrostu akceptacji mobilnych form płatności, chęci zrobienia szybszych zakupów i irytacji wynikającej z konieczności stania w kolejce, czy w ostatnich miesiącach większej akceptacji dla kas samoobsługowych wynikającej z pandemii Covid - tłumaczy Piotr Wardaszko, prezes zarządu spółki Plastream.
Powiązany Artykuł
W Polsce rośnie sprzedaż detaliczna. Znamy dane Eurostatu
Innowacyjny system dla kas samoobsługowych
Obecnie zdecydowaną przewagę na rynku mają kasy, w których proces rozpoznawania produktów odbywa się poprzez fizyczne przyłożenie kodu kreskowego produktu do skanera. Ale coraz częściej pojawiają się na rynku kasy, w których taka czynność nie jest konieczna, ponieważ prawidłowe odczytanie produktu odbywa się poprzez czytniki RFID lub kamery.
– Powszechny wzrost akceptacji klientów dla kas samoobsługowych, nacisk klientów na szybkość transakcji oraz jej wygodę stał się genezą zbudowania takiej kasy przy wykorzystaniu środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Nasza firma w ubiegłym roku przy współpracy z jedną z największych sieci handlu detalicznych wykorzystywała już podobne technologie.
REKLAMA
Wyniki współpracy okazały się na tyle obiecujące, że zdecydowaliśmy się zbudować własną technologię opartą na modelu rozpoznawania produktów dostępnych w sklepie za pomocą wizji komputerowej – dodaje Rafał Wyderka, wiceprezes zarządu spółki Plastream.
Głównym celem projektu realizowanego przez Plastream jest opracowanie innowacyjnego systemu dla kas samoobsługowych opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie (Computer Vision), umożliwiającego sieciom handlowym skrócenie kolejek poprzez szybszy proces płacenia za produkty oraz zaoferowanie klientom wygodniejszych zakupów, dzięki eliminacji konieczności szukania kodu kreskowego na produkcie.
– Projekt Plastream wyróżnia się sposobem identyfikacji produktów w sklepie. Inaczej niż w tradycyjnych kasach samoobsługowych produkty będą rozpoznawane poprzez technologię wizyjną a nie poprzez kody kreskowe, dzięki czemu do minimum ograniczony zostanie fizyczny kontakt z produktem, zakupy staną się szybsze oraz wygodniejsze – mówi Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Jaki obraz widzi kamera
Innowacja oparta jest na technologii prawidłowego i szybkiego rozpoznawania produktów widocznych na ekranie. Zestaw kamer będzie widział produkty położone na kasie, a dzięki kamerom będzie możliwe przesłanie obrazu do aplikacji, która zamieni obraz w dane alfanumeryczne. Te po przepuszczeniu przez sieci neuronowe oraz przy wykorzystaniu techniki deep learningowe (nauczanie głębokie) dadzą odpowiedź jaki obraz widzi kamera, wskazując produkt posiadający w systemie kasowym swoją charakterystykę.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Koronawirus wzmocnił internetowy handel. Wzrosła liczba sklepów i kupujących on-line
– Odbiorcą wizyjnych kas samoobsługowych będą sieci handlu detalicznego, sieci gastronomiczne, punkty usługowe, którym będzie zależało na szybkiej i wygodnej obsłudze klienta, ograniczając do minimum proces fizycznego kontaktu ze sprzedawcą lub z samymi produktami – wyjaśnia wiceprezes zarządu spółki Plastream.
Firma podpisała umowę o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w efekcie pozytywnej oceny wniosku złożonego w konkursie Szybka Ścieżka, realizowanym w ramach Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
– Projekt nie mógłby zostać zrealizowany bez wsparcia NCBR. Innowacyjność produktu, specyfika procesu badawczego oraz kapitałochłonność projektu wymaga wsparcia finansowego, jakie zapewniają środki uruchomione w ramach "Szybkiej Ścieżki" NCBR – ocenia Rafał Wyderka. – W ramach własnego budżetu nie bylibyśmy w stanie przeprowadzić tak szerokich badań i prac rozwojowych nad produktem, którego innowacyjność rozpatrywana może być w skali światowej, poprzez wpływ wyników projektu na rynek wyboru technologii (RFID, kody kreskowe), które usprawniają proces obsługi klienta w sieciach handlu detalicznego - dodaje.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl/PAP/DoS
REKLAMA