Firmy więcej płacą, a konsumenci chcą więcej wydawać. Nowe dane GUS

2021-03-17, 11:00

Firmy więcej płacą, a konsumenci chcą więcej wydawać. Nowe dane GUS
zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock.com/ravipat

Zatrudnienie w lutym 2021 roku spadło o - 1,7 proc. Eksperci rynku pracy oczekiwali spadku na poziomie - 1,9 proc., bo w styczniu wynosiło - 2,0 proc. Wynagrodzenia były większe o + 4,5 procent licząc rok do roku, choć analitycy spodziewali się wzrostu o + 4, 9 procent. W styczniu pensje pracowników wzrosły o + 4,8 proc.

Wzrost zatrudnienia w lutym w porównaniu ze styczniem jest efektem przyjęć w firmach i zwiększania wymiaru etatów - podał w środę GUS.

W lutym 2021 r. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 0,3 proc. względem notowanego miesiąc wcześniej.

"Było to wynikiem m.in. przyjęć w jednostkach, a także zwiększania wymiaru etatów pracowników do poziomu sprzed pandemii" - napisano w analizie GUS.


Powiązany Artykuł

firma free1200.jpg
GUS poinformował, jak w końcu ub.r. wyglądał rynek pracy. Dane okazały się lepsze od prognoz

Wzrost wynagrodzeń


Z kolei wzrost miesięczny wynagrodzenia był spowodowany dalszymi wypłatami premii, nagród kwartalnych, rocznych oraz wynagrodzeń za nadgodziny (które obok wynagrodzeń zasadniczych również zaliczane są do składników wynagrodzeń).

 Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w lutym 2021 r. wyniosło 5.568,82 zł, co oznacza wzrost o 4,5 proc. licząc rok do roku (rdr) - podał Główny Urząd Statystyczny. Choć zatrudnienie w tym sektorze spadło o 1,7 proc (rdr).


Powiązany Artykuł

Pieniądze banknoty gotówka free shutt-1200.jpg
Eksperci: płace rosną, bo przedsiębiorcy funkcjonują z nadzieją na szybkie wychodzenie z kryzysu

Konsumenci bardziej skłonni do wydatków

W marcu odnotowano poprawę bieżących i przyszłych wskaźników koniunktury konsumenckiej - podał GUS. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -23,0 i był o 2,2 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

W odniesieniu do marca 2020 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 24,3 pkt. proc.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2021 wzrósł o 2,1 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -20,2 pkt..
W  marcu 2021 roku BWUK osiągnął wartość o 17,9 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2020 roku.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej