Pandemia wpływa na przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Więcej kupujemy w internecie, ale tęsknimy do tradycyjnych sklepów

2021-07-12, 12:00

Pandemia wpływa na przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Więcej kupujemy w internecie, ale tęsknimy do tradycyjnych sklepów
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Najnowsze badanie "Corona Mood" pokazuje, że Polacy chętnie wrócą do tradycyjnych zakupów, a w niektórych przypadkach stacjonarnie są gotowi kupować nawet częściej niż przed pandemią - poinformowała firma badawcza GfK w poniedziałkowej informacji prasowej.

"Wielomiesięczne ograniczenia w handlu i codziennym funkcjonowaniu zmusiły nas do poszukiwania alternatyw i zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń. Zakupy zaczęliśmy robić znacznie rzadziej, jednorazowo wydawaliśmy więcej i chętniej wybieraliśmy sklepy blisko miejsca zamieszkania" - napisano w poniedziałkowej informacji prasowej firmy GfK.

Jak robiliśmy zakupy podczas pandemii: w tradycyjnych sklepach rzadziej, za to więcej wydawaliśmy pieniędzy

Według danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, w okresie od kwietnia 2020 roku do marca 2021 roku, liczba wizyt w sklepach (uwzględniając rynek FMCG) spadła aż o 46 (-13 proc. rdr). W tym samym czasie przeciętna wartość koszyków zakupowych wzrosła aż o 20 proc. rdr.

Powiązany Artykuł

cyfryzacja1200.jpg
Pandemia przyspieszyła w Polsce cyfryzację. Rośnie jej wykorzystanie w biznesie, administracji i budownictwie

Rośnie jednocześnie liczba zakupów online

Jednocześnie liczba gospodarstw domowych z co najmniej jednokrotnym zakupem online dóbr szybkozbywalnych obecnie wynosi już 5,4 mln (czyli 40,1 proc. całej populacji), oznacza to też wzrost o 1,6 mln (+41 proc.) na przestrzeni ostatnich 2 lat.

Ale - jak informuje firma GfK - najnowsze badanie "Corona Mood" pokazuje, ze na przykład w kategorii FMCG zakupy online (z dowozem lub odbiorem w sklepie) przed pandemią wybierało 8 proc. badanych, w trakcie pandemii było to już 12 proc., a po zakończeniu zamierza tak robić 6 proc. respondentów.

Powiązany Artykuł

handel on-line1200.jpg
COVID-19 zmienia też handel online. Zobacz jak można go ulepszyć, by sprzedawać więcej

Zakupy online zostaną z nami po pandemii

- Można było przypuszczać, że pandemia trwale wpłynie na przyzwyczajenia konsumentów i nawet po zniesieniu obostrzeń duży odsetek nowych nabywców online pozostanie z tym formatem na dłużej. Dane badania "Corona Mood", ale także to, co obserwujemy na co dzień w sklepach, pokazują jednak, że handel stacjonarny w przypadku dóbr FMCG ma się świetnie, a my jako konsumenci najwidoczniej mocno się za nim stęskniliśmy - powiedziała Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor ds. Marketing & Consumer Intelligence w GfK, cytowana w informacji prasowej.

Podobny trend widać także w kategorii produktów higienicznych i kosmetycznych. W wyniku pandemii blisko 30 proc. Polaków deklarowało zakup tych artykułów przez internet. Był to zauważalny wzrost w porównaniu do czasu sprzed izolacji (wówczas ten kanał wybierało zaledwie 16 proc.).

20 proc. Polaków tęskni za hipermarketami

Teraz - jak informuje GfK - Polacy deklarują, że chętnie wrócą do sklepów stacjonarnych, ze szczególnym uwzględnieniem hipermarketów i supermarketów. Wierne zakupom online w tej kategorii zostanie blisko 20 proc. Polaków.

Powiązany Artykuł

komputer technologie cyfryzacja 1200.jpg
Pandemia przyśpieszy cyfryzację, a Polski Ład jest krokiem w dobrym kierunku. Tak uważają eksperci

Co kupujemy przez internet?

Badanie GfK pokazuje jednak, że istnieją kanały zakupowe, w których kanał online może przygotowywać się na długofalowy sukces. Mowa m.in. o ubraniach i obuwiu, gdzie liczba nabywców deklarujących zakupy przez internet wzrosła po rozpoczęciu pandemii z 34 proc. do 44 proc., a po jej zakończeniu wciąż 40 proc. kupujących przewiduje zakupy tych produktów w sieci.

Z badania "Corona Mood" opracowanego przez GfK wynika również, że po wygaśnięciu pandemii nieco częściej niż przed jej rozpoczęciem będziemy kupować przez internet m.in. produkty dla majsterkowiczów i sprzęt do ogrodu. Nieco rzadziej deklarujemy zaś zakupy online elektroniki oraz małego i dużego sprzętu AGD.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej