Czy COVID-19 usprawiedliwia overbooking? Jest reakcja Europejskiego Centrum Konsumenckiego

Europejskie Centrum Konsumenckie działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów reaguje na praktyki linii lotniczych, a w szczególności na tak zwany overbooking.

2021-07-21, 12:14

Czy COVID-19 usprawiedliwia overbooking?  Jest reakcja Europejskiego Centrum Konsumenckiego
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Linie lotnicze jako jedne z pierwszych zostały dotknięte pandemią COVID–19. W marcu zeszłego roku państwa na całym świece zamykały granice i zawieszały połączenia pasażerskie. Tegoroczny okres wakacyjny jest szansą na odbicie z kryzysu wywołanego pandemią. Jednak przewoźnicy, by zminimalizować ryzyko strat stosują tak zwany overbooking, czyli sprzedają większą od liczby posiadanych miejsc, liczbę biletów na dany rejs.

W ten sposób zabezpieczają się przed ewentualną rezygnacją pasażerów, minimalizując swoje straty. W przypadku, gdy żaden pasażer nie zrezygnuje, a liczba biletów jest większa od liczby miejsc w samolocie, niektóre osoby muszą zrezygnować z podróży.

Powiązany Artykuł

dzieci, wycieczka, kolonie, wakacje, obóz shutter 1200.jpg
Wzrosły długi branży turystycznej. Co 13 organizator wypoczynku ma problem ze spłatą zobowiązań

ECK reaguje na skargi

Skargi i pytania w tej sprawie trafiają do Europejskiego Centrum Konsumentów, które działa przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z tych zgłoszeń wynika, że niektórzy przewoźnicy uzasadniają praktykę panującą pandemią Covid-19. Jakie prawa przysługują w takiej sytuacji pasażerom?
Linie lotnicze tłumaczą, że sprzedają więcej biletów niż mają miejsc na pokładzie z powodu pandemii. Czy pandemia ma faktycznie ma z tym związek? Jak wynika ze zgłoszeń konsumentów, przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień, czy pozytywnych wyników testów na Covid-19. Warto zwrócić uwagę, że w przedstawionych wyżej sytuacjach, linie lotnicze nie mają obowiązku zwrotu środków za niewykorzystane rezerwacje. Wyjątkiem są taryfy biletowe – zwykle droższe, pozwalające na bezkosztowe odwołanie rezerwacji, czy zmianę terminu wylotu.

Co nam przysługuje w przypadku overbookingu?

Pamiętajmy jednak, że jeżeli linia lotnicza odmówi nam wejścia na pokład z powodu braku miejsca, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, przysługuje nam:
 - prawo do opieki: posiłków i napojów,
 - prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia,
 - zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
 - odszkodowanie od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.

Przedstawiciele Europejskiego Centrum Konsumenckiego podkreślają, że przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.
Przydatnym narzędziem do wyliczenia wysokości odszkodowania jest Kalkulator Praw Pasażera, który znajduje się w domenie konsument.gov.pl
Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty.

W razie potrzeby - reklamacja

Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i pasażerowie na własny koszt będą musieli wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinniśmy zadbać o dowody w postaci paragonów. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika. Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich linii lotniczych także znajduje się na stronie internetowej Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

REKLAMA

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej