Turystyka już odczuwa pozytywne skutki przekopu Mierzei Wiślanej. Wojewoda: inwestycja da regionowi impuls rozwojowy
Ceny nieruchomości na terenach w pobliżu przekopu Mierzei Wiślanej w ostatnim czasie wzrosły nawet 10-krotnie - poinformował wojewoda pomorski Dariusz Drelich podczas debaty poświęconej przekopowi, która odbyła się w Gdyni podczas Forum Wizja Rozwoju.
2021-08-27, 14:22
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich powiedział, że przekop Mierzei Wiślanej już przynosi pierwsze symptomy ożywienia gospodarczego.
Powiązany Artykuł
Rozpoczęło się pogłębianie kanału na przekopie Mierzei Wiślanej. Kiedy popłyną pierwsze jednostki?
- Na terenach sąsiadujących z tą inwestycją są miejsca, gdzie ceny gruntów wzrosły 10-krotnie. Armatorzy już planują budowę jednostek, by przepływać przez kanał. Obecnie z Gdańska bardzo popularne są wycieczki statkami, by oglądać z wody tę inwestycję. Jak widać, przekop już daje nowe perspektywy - powiedział Dariusz Drelich.
Bezpośrednio skorzysta Elbląg
Uczestniczący w spotkaniu wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki podkreślił, że nie ma wątpliwości, iż przekop da całemu regionowi impuls rozwojowy.
- Bezpośrednio skorzysta oczywiście Elbląg, ale też i mniejsze porty: Suchacz, Tolkmicko czy Frombork - powiedział.
REKLAMA
Dodał, że bez wątpienia możliwość przepływania z Bałtyku do Elbląga przyciągnie wielu turystów, którzy będą dalej zwiedzać na przykład słynny w całym świecie Kanał Ostródzko-Elbląski, w którym statki na pewnych odcinkach "płyną po trawie", to znaczy są ciągnięte na specjalnych wózkach.
- Nasz region nadal nie w pełni wykorzystuje potencjał turystyczny, jaki w nim jest - przyznał Artur Chojecki.
W jego ocenie pierwsze efekty wzmożonego ruchu turystycznego będzie można oglądać w 2023 roku, czyli już po wybudowaniu kanału. Wtedy to we Fromborku będzie celebrowany Rok Kopernikański, na pamiątkę 550. rocznicy urodzin astronoma. W ocenie wojewody warmińsko-mazurskiego wiele osób może przypłynąć do Fromborka właśnie korzystając z nowej drogi wodnej.
Pomysł nie jest nowy
Wojewoda warmińsko-mazurski przypomniał, że równolegle z przekopem Mierzei prowadzonych jest w regionie wiele inwestycji drogowych i kolejowych, co w jego ocenie kompleksowo wpłynie na ożywienie gospodarcze Warmii i Mazur.
REKLAMA
W dyskusji na temat przekopu podkreślano, że pomysł ten nie jest wcale nowy, takie propozycje pojawiały się na przestrzeni dziejów. Jednym z orędowników budowy nowej drogi wodnej był m.in. budowniczy Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski.
Ekspert z Akademii Marynarki Wojennej Dariusz Bugajski dodał, że między Polską a Rosją wciąż obowiązuje porozumienie o korzystaniu z możliwości żeglugi przez Cieśninę Piławską. W jego ocenie po wybudowaniu kanału Polska nie powinna z tych możliwości rezygnować.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA