more_horiz
Gospodarka

Ustawy z tarczy antyinflacyjnej już w Sejmie. Czego dotyczą nowe rozwiązania?

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2021 11:07
Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Nowe rozwiązania wprowadzają czasową obniżkę akcyzy na paliwa, prąd oraz mniejszy podatek na niektóre paliwa silnikowe, np. olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę, gaz skroplony i LPG.
obniżenie stawek podatków powinny dać oszczędności rzędu 20-30 groszy na litrze paliwa
obniżenie stawek podatków powinny dać oszczędności rzędu 20-30 groszy na litrze paliwaFoto: Dragana Gordic/ Shutterstock

Zgodnie z projektem stawka akcyzy na energię elektryczną od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. wyniesie 4,60 zł/MWh. Od 20 grudnia do 31 grudnia br. stawki akcyzy wyniosą na: benzyny silnikowe (95 i 98) oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami – 1369 zł/1000 litrów; oleje napędowe i wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami – 1065 zł/1000 litrów; biokomponenty stanowiące samoistne paliwa przeznaczone do napędu silników spalinowych – 1065 zł/1000 litrów; gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone – 364 zł/1000 kilogramów.

Jakie stawki podatków po Nowym Roku?


Od dnia 1 stycznia do 31 maja 2022 r. stawki będą wyższe niż w grudniu 2021 roku, choć nadal niższe niż obecnie. Wyniosą na benzyny silnikowe (95 i 98) – 1413 zł/1000 litrów (obecnie 1514 zł/1000 litrów); oleje napędowe – 1104 zł/1000 litrów (obecnie 1145 zł); biokomponenty stanowiące samoistne paliwa przeznaczone do napędu silników spalinowych – 1104 zł/1000 litrów (obecnie 1145 zł); gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone – 387 zł/1000 kilogramów (obecnie 644 zł).

Jak podano w uzasadnieniu projektu, obniżenie stawek akcyzy powinno oznaczać spadek cen paliw na stacjach. W przypadku przeniesienia całej obniżki akcyzy na końcową cenę paliw, olej napędowy i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa od 20 do 31 grudnia br. byłyby tańsze o 8 gr/l, z VAT 10 gr/l, a od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. o 5 gr/l, z VAT o 6 gr/l.

W przypadku benzyn silnikowych od 20 do 31 grudnia br. obniżka mogłaby wynieść 14 gr/l, z VAT 17 gr/l, a od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. - 11 gr/l, z VAT 14 gr/l. Jeśli chodzi o gaz skroplony (LPG), obniżka wyniosłaby 15 gr/l, z VAT 18 gr/l.

Dodatkowe działania antyinflacyjne

W projekcie zmian skierowanych do Sejmu przewidziano wprowadzenie do 31 maja przyszłego roku zwolnienia od akcyzy sprzedaży energii elektrycznej wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe.

Ponadto projekt czasowo (od 1 stycznia do 31 maja 2022) wyłącza sprzedaż paliw z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej. "Należy przypuszczać, że okresowe wyłączenie z opodatkowania sprzedaży paliw na rzecz konsumentów będzie miało wpływ na spadek ich cen na stacjach paliw" - oceniono w uzasadnieniu projektu.

Projekt nakłada obowiązek zamieszczania przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym sprzedawane są paliwa silnikowe, czytelnej informacji o obniżeniu podatku akcyzowego na paliwa silnikowe oraz o wyłączeniu tych paliw z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

Jaki koszt dla budżetu?


Według Oceny Skutków Regulacji łączny koszt dla budżetu proponowanych zmian to ponad 1,5 mld zł. Przepisy mają wejść w życie następnego dnia po ich ogłoszeniu.

Czytaj także:

Projekt ustawy obniżającej akcyzę na paliwo i prąd został we wtorek przyjęty przez rząd. Proponowane rozwiązania są elementem zapowiedzianej tarczy antyinflacyjnej. Jak mówił we wtorek premier Mateusz Morawiecki, tarcza ma chronić polskie rodziny i polskie budżety domowe przed wzrostem cen.


PR24/PAP/IAR/sw