Fundusze Europejskie zmieniają oblicze polskiego biznesu. Poznaj projekty Programu Inteligentny Rozwój
Od lat środki z Funduszy Europejskich są przeznaczane na realizację inwestycji w innowacje, przedsiębiorczość, cyfryzację, infrastrukturę, ochronę środowiska, energetykę, edukację i sprawy społeczne. Dzięki ich dobremu wykorzystaniu zmienia się Polska i poprawiają się warunki życia jej mieszkańców.
2021-12-02, 08:17
Jednym z wielu programów, które na przestrzeni czasu pomogły stworzyć warunki do rozwoju biznesu, jest Program Operacyjny Inteligentny Rozwój. Zapewnione dotychczas fundusze o wartości prawie 7 miliardów złotych pozwoliły w ramach POIR na finansowanie badań oraz rozwijanie i wprowadzanie innowacji w biznesie, a wszystko w celu budowania nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy.
Nauka i biznes działają razem
Potencjał unijnego programu wsparcia Inteligentny Rozwój zauważyło już wielu przedsiębiorców. Jedną z firm, która wykorzystała fundusze z programu "Bony na innowacje dla MŚP" na rozwój biznesu był podkarpacki producent mebli CALTI.
Celem przedsięwzięcia było wdrożenie do produkcji projektu wzorniczego "System mebli dziecięcych CALTI-MINI", uwzględniającego potrzeby dzieci niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie. Meble opracował zespół projektantów z Wydziału Form Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Wdrożenie innowacji CALTI-MINI wymagało od firmy przygotowania nowej linii produkcyjnej. Dzięki dotacji unijnej w wysokości ponad 550 tys. złotych na rynku pojawiły się nowe, innowacyjne produkty wspierające codzienne funkcjonowanie niepełnosprawnych dzieci.
REKLAMA
Promocja polskiej myśli technicznej
Fundusze Europejskie przekładają się również promowanie polskiej myśli technicznej na świecie. Świetnym przykładem jest sukces firmy Roto-Tech Sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo zajmuje się przetwórstwem tworzyw sztucznych. Celem projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich w ramach działania "Design dla przedsiębiorców" było wprowadzenie na rynek nowego produktu w postaci domu na wodzie.
Efektem działań był zaprojektowany i wdrożony na rynek produkt wykorzystujący autorskie rozwiązania projektowe i wzornicze - pływający dom houseboat, przeznaczony dla turystyki wodnej. Produkt stanowi wysoko wyspecjalizowaną jednostkę pływającą, zaprojektowaną i wytwarzaną w Polsce. Wartość dofinansowania wyniosła blisko 800 tys. złotych.
Gospodarka silna eksportem
Rozpoznawalność polskich marek na świecie świadczy o rosnącej sile naszej gospodarki wspieranej środkami z Funduszy Europejskich. W ramach programu "Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych - Go to Brand" producent kosmetyków naturalnych Stara Mydlarnia rozwija swoją działalność za granicą.
REKLAMA
Dzięki blisko 400 tys. złotych unijnego dofinansowania firma zainicjowała działania przewidziane w programie promocji branży kosmetycznej. Stara Mydlarnia skorzystała m.in. z usługi doradczej w zakresie przygotowania wejścia marki na perspektywiczny rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zrealizowano również szereg międzynarodowych działań informacyjno-promocyjnych.
Realizacja projektu niewątpliwie przyczyniła się do zwiększenia rozpoznawalności produktów marki Stara Mydlarnia na rynkach zagranicznych. Firma z powodzeniem kontynuuje rozwój swojej marki, a oferta wciąż jest rozszerzana o nowe produkty i serie. Kosmetyki eksportowane są aktualnie do kilkunastu krajów na terenie Europy i świata.
Z Funduszy Europejskich korzystają zarówno przedsiębiorstwa, jak i społeczeństwo. Dzięki wsparciu rozwija się gospodarka, a polskie produkty stają się coraz bardziej rozpoznawalne na świecie. W realizację krajowych i międzynarodowych przedsięwzięć, finansowanych ze środków funduszy strukturalnych, budżetu państwa oraz programów wieloletnich Komisji Europejskiej zaangażowana jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Więcej projektów realizowanych w ramach Funduszy Europejskich można zobaczyć na stronie: www.parp.gov.pl/sukcesy-firm
REKLAMA
PolskieRadio24.pl/ PARP/ mib
REKLAMA