Polska trzecim rynkiem w Europie ekspresów do kawy. Nowe badanie GfK

2021-12-08, 11:40

Polska trzecim rynkiem w Europie ekspresów do kawy. Nowe badanie GfK
Kawa - wielu z nas nie wyobraża sobie bez niej poranka. Foto: shutterstock/jazz3311

Polacy wydali na zakup kawy przeznaczonej do spożycia w domu ponad 3 mld zł. Rośnie też sprzedaż ekspresów: Polska jest pod tym względem już trzecim co do wartości rynkiem w Europie - wynika z badań GfK. Z powodu pracy zdalnej rośnie popularność kawy ziarnistej.

W ostatnich latach odsetek kupujących kawę oscyluje na poziomie nieco ponad 95 proc. wszystkich gospodarstw domowych.

Według ekspertów firmy GfK, analizując dane od października 2020 r. do września 2021 r., można zauważyć, że najważniejsze kategorie zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w przeliczeniu na liczbę filiżanek, stanowiły kawa mielona i rozpuszczalna. Jednak - wskazują - pomimo tak dobrych wyników silna pozycja tych kategorii produktowych na rynku stopniowo słabnie i w przypadku obu obserwujemy powolny, lecz systematyczny odpływ nabywców, średnio o około 1 punkt procentowy rocznie.

Kawa ziarnista w ofensywie?


Jednocześnie GfK zaobserwowało dynamiczny rozwój kategorii kawy ziarnistej, a trend ten wzmocnił się podczas pandemii, kiedy to konsumenci chcieli zapewnić sobie kawę wysokiej jakości we własnych domach.

Jeśli chodzi o sprzedaż kawy w kapsułkach, to mimo że w ostatnim czasie nieco zwiększyła się baza nabywców artykułów tego typu, GfK po raz kolejny odnotowała obniżenie wartości zakupów kapsułek do domów. Zdaniem ekspertów firmy, przyczyną tego zjawiska jest przede wszystkim spadek średniej ceny za kilogram produktu, który wynika z rosnącej oferty często sporo tańszych zamienników, czyli tzw. kapsułek kompatybilnych.

Ekspresy do kawy nie są już luksusem?


Raport z badania wskazuje, że konsumenci coraz chętniej decydują się także na zakup ekspresów do kawy. Obecnie - według danych GfK - Polska jest trzecim co do wartości rynkiem tych urządzeń w Europie. Według firmy badawczej w pierwszym półroczu 2021 wartość tego segmentu wzrosła do 116,4 mln euro. Polskę wyprzedzają jedynie Niemcy oraz Francja, ale nasz kraj przewyższył już pod tym względem tak duże i rozwinięte rynki jak Wielka Brytania oraz słynące z kawy Włochy i Hiszpanię.

Z badania GfK wynika, że za większość wydatków na te urządzenia w Polsce odpowiadają relatywnie drogie i zaawansowane technologicznie urządzenia. W europejskim rankingu ekspresów automatycznych Polska zajmuje jeszcze wyższą, bo drugą pozycję – tuż za Niemcami.

Stacje benzynowe i sklepy propagują picie z ekspresów?

"Rozwój polskiego sektora zasługuje na podkreślenie, tym bardziej że mówimy o rynku ponad dwukrotnie mniejszym niż niemiecki, gdzie średni produkt krajowy brutto per capita stanowi jedną trzecią produktu wypracowanego przez gospodarkę niemiecką" - podkreśla raport GfK.

W ocenie analityków firmy, zainteresowanie Polaków ekspresami automatycznymi jest naturalnym skutkiem zmian zachodzących na rynku. Wskazują oni, iż istotną rolę w promocji kawy parzonej ze świeżo zmielonych ziaren odegrała m.in. oferta stacji benzynowych i wielu mniejszych sklepów, a także powstające coraz liczniej w dużych i średnich miastach kawiarnie zarówno sieciowe, jak i niezależne.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej