more_horiz
Gospodarka

Błędy w serwisach i aplikacjach firm telekomunikacyjnych i pocztowych. UKE: wymagają poprawy dostępności

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2021 14:44
Serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne przedsiębiorców telekomunikacyjnych i pocztowych nadal wymagają prac nad wdrożeniem dostępności - taki wniosek sformułował Urząd Komunikacji Elektronicznej na podstawie wyników badania stron i aplikacji.
Wyniki jednoznacznie pokazują, że aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności.
Wyniki jednoznacznie pokazują, że aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności.Foto: shutterstock/Kaspars Grinvalds

Badaniu poddano 34 strony przedsiębiorców telekomunikacyjnych, 15 stron przedsiębiorców pocztowych, oraz aplikacji mobilnych 20 przedsiębiorców.

Dwie aplikacje otrzymały ocenę dobrą, sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną, pięć aplikacji otrzymało ocenę niedostateczną.

"W przypadku dwóch serwisów firm pocztowych nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, czterech operatorów poprawiło swój wynik. Również w przypadku serwisów firm telekomunikacyjnych w przypadku dwóch serwisów nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, natomiast sześciu operatorów poprawiło swój wynik" - poinformował Urząd.

Zbyt małe litery, bądź drobne symbole

"Wyniki jednoznacznie pokazują, że zarówno serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności" - ocenił UKE.

Jak podkreślił Urząd, o dostępności serwisu internetowego możemy mówić wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji, czy interakcji z serwisem. Serwisy internetowe muszą więc być uniwersalnie dostępne. Dzięki takiemu podejściu z dostępnych stron internetowych mogą korzystać wszystkie osoby.

W przypadku aplikacji mobilnych większość otrzymało pozytywną ocenę dostępności, korzystanie z nich przez osoby z niepełnosprawnościami, bądź starsze nie będzie stanowiło większego problemu. Najczęstszymi zastrzeżeniami były zbyt małe litery, bądź drobne symbole na zakładkach aplikacji, a problemem dla osoby niewidomej było błędne odczytywanie ekranu przez telefon.

Brak nazewnictwa poszczególnych elementów

W przypadku serwisów internetowych firm pocztowych najczęściej pojawiającym się błędem jest złe przedstawianie informacji, kolejnym - brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie.

Jeśli chodzi o serwisy internetowe firm telekomunikacyjnych, najczęściej pojawiającym się błędem jest brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie, kolejnym jest brak wpisania tekstu alternatywnego do wszelkich treści nietekstowych, a następnym często popełnianym jest niepoprawny kod.

PR24.pl, PAP, DoS

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem