IATA prognozuje: 30 milionów pasażerów w pierwszym roku działania CPK
Ruch lotniczy w Polsce powinien odbudować się do stanu sprzed pandemii COVID-19 do końca 2024 roku. Zakładana roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność to 40 milionów pasażerów i 1 milion ton cargo. Do 2060 roku Port Lotniczy Solidarność nowe ma przyciągnąć łącznie około 850 milionów pasażerów i ponad 35 milionów ton cargo lotniczego. Takie są wyniki prognozy IATA przygotowanej dla CPK, które zostały przedstawione w Warszawie.
2022-02-08, 13:50
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA to organizacja z ponad 70-letnią tradycją. Reprezentuje około 290 linii lotniczych w 120 krajach, co stanowi 83 procent całkowitego ruchu lotniczego. To właśnie jej Polska zleciła opracowanie prognoz ruchu lotniczego w kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 roku. Uwzględniają one bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.
– Ukończenie CPK to priorytet inwestycyjny dla Polski. CPK będzie katalizatorem dla innych projektów infrastrukturalnych, a także pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB. Przyszłość zaczyna się właśnie teraz i mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, Polska nie może zatrzymać swoich inwestycji – mówi Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na Region Europy.
Odbudowa ruchu lotniczego po pandemii
Na 2024 rok przewiduje się powrót do poziomu sprzed pandemii – około 50 milionów pasażerów na polskich lotniskach. W 2040 roku ma to być łącznie 100 milionów, zaś dwadzieścia lat później – ponad 140 milionów pasażerów.
– Prognozy mówią jasno – czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 roku. Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 roku 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód – mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
REKLAMA
Prognozy dla CPK
Dla Portu Solidarność IATA w pierwszym pełnym roku funkcjonowania prognozuje około 30 milionów pasażerów. Poziom 40 milionów odprawionych podróżnych ma zostać osiągnięty w 2035 roku, zaś 50 milionów – w roku 2044. Na koniec prognozy – w roku 2060 – przewiduje ona około 65 milionów podróżnych w scenariuszu bazowym, zaś w najbardziej optymistycznym CPK obsłuży około 72 milionów ludzi.
Prognozy IATA wskazują również, jak powinna kształtować się przepustowość Portu Solidarność. W pierwszym okresie, w latach 2027-2035 ma ona wynosić 40 milionów pasażerów rocznie, a w ciągu kolejnych 7-10 lat powinna wzrosnąć do 50 milionów. Do 2060 roku przepustowość powinna zaś wynieść 65 milionów pasażerów rocznie.
- Marek Gróbarczyk: w tym roku pierwsze statki popłyną kanałem przez Mierzeję Wiślaną
- KE zainteresowana Rail Carpatia. Polska zgłaszała ten pomysł od 2016 r.
IATA przygotowała – oprócz ruchu pasażerskiego – prognozę cargo. Uwzględniono w niej dotychczasową sytuację Lotniska Chopina, które obsługuje dziś mniej niż 1% europejskiego cargo lotniczego. Obecnie aż 62 procent cargo lotniczego z Europy Środkowo-Wschodniej jest wywożone do lotnisk w Europie Zachodniej. IATA prognozuje, że Port Solidarność w krótkim czasie może zdobyć nawet 20 procent udziału na tym rynku. Według wyliczeń IATA, bez budowy CPK, do 2060 roku Polskę ominęłoby 35 milionów ton cargo.
REKLAMA
Dla CPK prognoza cargo w scenariuszu bazowym wskazuje na pół miliona ton w 2030 roku, milion ton w 2035 aż po 1,75 miliona ton na koniec prognozowanego okresu, czyli w 2060 roku. W ten sposób Port Solidarność ma szansę dołączyć do największych pod względem przeładunków cargo lotnisk w Europie.
Jak powstały przewidywania IATA?
Prognozy IATA zostały na lata 2022-2060 w trzech scenariuszach: bazowym – opierającym się na najbardziej racjonalnych założeniach, w tym tych dotyczących rozwoju pandemii i wzrostu PKB; wysokim – zakładającym między innymi krócej trwające skutki pandemii COVID-19 i wyższy rozwój gospodarczy Polski; niskim – który zakładał wystąpienie wszystkich niekorzystnych czynników.
Kluczowe założenia prognozy obejmują również m.in. utrzymanie funkcjonowania wszystkich lotnisk regionalnych w Polsce, otwarcie lotniska w Radomiu, budowę Portu Solidarność, realizację Programu Kolejowego CPK wraz z odcinkami Kolei Dużych Prędkości, a także plany strategiczne linii lotniczych zebranych w drodze konsultacji.
Według założeń zakończenie budowy Portu Lotniczego Solidarność ma nastąpić pod koniec 2027 roku, a pierwsi pasażerowie maja skorzystać z połączeń lotniczych na początku 2028 roku. Natomiast budowa sieci wszystkiej kolei, która pozwoli na dojazd ze wszystkich większych miast do CPK, ma się zakończyć do 2034 roku.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA
REKLAMA