Pociągi pojadą szybciej po Centralnej Magistrali Kolejowej. Jest umowa na kolejne prace

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę na modernizację kolejnego odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej. Prace spowodują, że wydłuży się odcinek, po którym pociągi będą mogły jeździć z prędkością ponad 200 kilometrów na godzinę. Szybsza podróż będzie możliwa na odcinkach z Warszawy do Krakowa, Katowic i Wrocławia. Koszt inwestycji to 270 milionów złotych.

2022-03-22, 08:58

Pociągi pojadą szybciej po Centralnej Magistrali Kolejowej. Jest umowa na kolejne prace
W serwisie e-podróżnik.pl można kupić bilety PKP Intercity z rezerwacją miejsca siedzącego.Foto: Bartłomiej Banaszak/PKP/mat. prasowe

Prace na trasie między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem obejmą wymianę torów na 43 kilometrowym odcinku między Psarami a Zawierciem. Ponadto prace dotyczą między innymi regulacji sieci trakcyjnej, uzupełniania podsypki tłuczniowej, a także podbicia torów oraz wymiany elementów mocowania szyn. Rozpoczęcie robót zaplanowano w drugim kwartale tego roku,  a zakończenie w 2023 roku.

Co ważne dla pasażerów, prace nie spowodują wstrzymania ruchu pociągów na tej trasie.

Umowa jest realizowana w ramach większego projektu "Modernizacja linii kolejowej numer 4 - Centralna Magistrala Kolejowa etap II". Wykonawcą jest spółka z Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych  – Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków krajowych.

Krótsza podróż dzięki modernizacji

Inwestycje na Centralnej Magistrali Kolejowej skrócą czas podróży. Polskie Linie Kolejowe dostosowują linię do prędkości powyżej 200 kilometrów na godzinę.  Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, w ramach projektu PLK zmodernizowały 73 obiekty na Centralnej Magistrali Kolejowej, w tym mosty, przepusty i wiadukty oraz przejścia pod torami. Pięć przejazdów drogowo-kolejowych zastąpiono bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.

REKLAMA

Od 2021 roku kierowcy mogą korzystać z wiaduktów nad torami magistrali w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w województwie łódzkim. Przebudowane zostały stacje między innymi w Olszamowicach, Włoszczowie Północ, Idzikowicach i Opocznie Południe. Na szlaku Opoczno Południe - Olszamowice, Idzikowice - Opoczno Południe wymieniono sieć trakcyjną.

Czytaj także:

Kolejarze modernizują teraz 21 obiektów, w tym 4 wiaduktów, 2 mostów, 15 przepustów na szlaku Opoczno Południe - Pilichowice. Wdrażany jest Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS na poziomie drugim wraz z budową systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku między Korytowem a Zawierciem.

Po wykonaniu wszystkich prac, uruchomieniu systemów, oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK będzie możliwy przejazd z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.

REKLAMA

Linia z historią

Centralna Magistrala Kolejowa powstała w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Jest najszybszą i najnowocześniejszą trasą kolejową w kraju. W 2012 roku odbywały się na jednym z jej odcinków testy pociągów pendolino. Testowy skład przekroczył wtedy prędkość 290 kilometrów na godzinę.
CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej