CPK pracuje nad siecią kolejową i rozkładem jazdy. Znamy pierwsze szczegóły
10 linii kolejowych w fazie przygotowania dokumentacji, a za kilka tygodni pierwsze projekty. Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego przekazała najnowsze informacje dotyczące postępów prac w przygotowaniu do budowy sieci kolejowej CPK. Przedstawiciele spółki informują też o pierwszych przymiarkach do stworzenia rozkładu jazdy na nowej sieci kolejowej.
2022-04-21, 13:05
Sieć kolejowa ma pełnić ważną rolę w systemie komunikacji zarówno z lotniskiem w Baranowie, jak i pomiędzy wszystkimi większymi miastami w Polsce. Spółka chce stworzyć zupełnie nowy system szybkich połączeń.
Na początek Łódź i Wrocław
Już na przełomie maja i czerwca CPK przedstawi wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Warszawa-Łódź. Dla mieszkańców jest już uruchomiona strona internetowa z interaktywnymi mapami trzech wypracowanych dotychczas wariantów ze szczegółowymi rozwiązaniami technicznymi, na przykład estakadami, tuneli i powiązaniem z obecnym układem drogowym i torowym.
Warszawa-CPK-Łódź i Łódź-Wrocław to swoisty kręgosłup komunikacyjny układu kolejowego CPK oraz kluczowe fragmenty tak zwanego igreka, czy też "szprychy" CPK numer 9. To także odcinek, za sprawą którego Port Solidarność zostanie włączony do sieci kolejowej. Przypomnijmy, że umowa na studium została podpisana dla tego fragmentu CPK jako pierwsza z dziesięciu, w czerwcu 2021 roku.
Ale to nie koniec. W ciągu kolejnych tygodni powinien być znany proponowany wariant inwestorski dla 200-kilometrowego fragmentu "szprychy" nr 9/igreka Łódź-Wrocław. W tej chwili między Łodzią i Wrocławiem dobiega końca druga tura konsultacji z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodzą warianty CPK. W wyniku przeprowadzonych analiz, biorąc pod uwagę głos mieszkańców i po dokonaniu korekt, powstały trzy warianty, które składają się z najkorzystniej ocenionych odcinków.
REKLAMA
Skomplikowana inwestycja
Przypomnijmy, że w ramach studium wykonawca dostarcza też spółce CPK między innymi prognozy ruchu, badania geologiczne i geotechniczne, a także analizy – na przykład ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Na bazie założeń przekazanych przez CPK, uszczegółowionych w ramach studium, ukształtowane zostają kluczowe parametry linii kolejowej – przebieg, lokalizacja stacji, liczba i rodzaj ruchu pociągów.
- Kolej Plus: 34 inwestycje do realizacji. Znamy szczegóły rządowych planów
- Tymczasowy dworzec w Kielcach przyjmie pasażerów. Remont budynku głównego przyspieszy
- W 2021 roku pociągi nieco mniej punktualne niż rok wcześniej. UTK podał statystyki
Przedstawiciele spółki mówią już o pierwszych założeniach dotyczących rozkładu jazdy pociągów na nowej sieci. W założeniu ma to być rozkład zintegrowany, czyli taki, który ułatwia przesiadki komunikując i koordynując odjazdy i przyjazdy pociągów na stacjach węzłowych. Rozkład ma też być cykliczny, czyli odjazdy i przyjazdy pociągów będą się odbywać w równych odstępach czasu. W cykliczność rozkładu mają być też wpisane połączenia międzynarodowe.
Kolejowe "szprychy"
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA