Autostrady w Polsce. GDDKiA publikuje raport na temat rozbudowy dróg

2022-05-18, 07:40

Autostrady w Polsce. GDDKiA publikuje raport na temat rozbudowy dróg
Resort infrastruktury zapewnił, że nie są prowadzone ani planowane prace związane z objęciem odcinków dróg ekspresowych opłatami za przejazd pojazdów lekkich.Foto: GDDKiA Wrocław/Twitter

Finalne prace na autostradzie A1, poszerzanie A4 i nowe odcinki na autostradzie A2 na wschód od Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport dotyczących postępów prac przy budowie dróg szybkiego ruchu.

Autostrada A1

Już niedługo kierowcy będą mogli przejechać autostradą A1 z południa na północ Polski. Trasa ta stanie się jednym z najważniejszych szklaków drogowych na osi północ - południe.
Ostatni budowany odcinek A1 to fragment między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem w województwie łódzkim. Umowę na ten odcinek GDDKiA podpisała w kwietniu 2019 roku. Będzie gotowy w tym roku, co jest równoznaczne z definitywnym końcem budowy autostrady A1 na terenie Polski.

Na budowanym odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska ruch odbywa się po jednej jezdni, a kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest północny fragment odcinka, gdzie ruch odbywa się po dwóch jezdniach, ale tylko na dystansie 2,5 km.

Łącznie między węzłem Tuszyn i granicą woj. łódzkiego i śląskiego ruch odbywa się po obu jezdniach o trzech pasach ruchu na długości 42 km. GDDKiA nie podaje jednak w raporcie dokładnego terminu zakończenia prac, a tym samym udostępnienia zmotoryzowanym całej trasy.


Na pozostałej części odcinka A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz od Kamieńska do węzła Częstochowa Północ, kierowcy od końca ubiegłego roku mają do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu. Obowiązuje jeszcze ograniczenie prędkości do 100 km/godz., ale wraz z zakończeniem prac poza ciągiem głównym autostrady, planowane jest umożliwienie jazdy z maksymalną dopuszczalną Kodeksem drogowym prędkością.

Autostrada A2

Dla odcinków Kałuszyn - Groszki i Gręzów - Siedlce Zachód GDDKiA ma już decyzje o pozwoleniu na budowę. W grudniu zeszłego roku przekazano place budów wykonawcom, a roboty już trwają. Obecnie wykonawcy budują drogi serwisowe oraz odhumusowują trasę główną. Rozpoczęły się także prace związane z budową mostów. Przy sprawnej realizacji kontraktów kierowcy powinni skorzystać z tych odcinków jesienią 2023 roku. Dla odcinka Groszki - Gręzów umowę podpisano pod koniec stycznia zeszłego roku. Termin zakończenia prac przewidziany został latem 2024 roku.

Rok temu GDDKiA podpisała umowy na cztery kolejne fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Zgodnie z zawartymi umowami na wszystkich czterech odcinkach finał robót zaplanowano do końca 2024 roku.


Na odcinek A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią we wrześniu 2021 roku podpisano umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

Jednocześnie trwają przygotowania do poszerzenia fragmentu A2 między Łodzią a Warszawą.

Autostrada A4

Poszerzone zostaną także odcinki autostrad A4. Chodzi o fragment od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej (kierunek Rzeszów) oraz od węzła Balice do węzła Kraków Południe (oba kierunki - Rzeszów i Katowice). W tej chwili GDDKiA czeka na chętnych do wykonania dokumentacji projektowej dla tej inwestycji.


Poszerzenie tego fragmentu A4 jest konieczne ze względu na obecne natężenie ruchu pojazdów, które cały czas wzrasta. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. pojazdów na dobę. Pięć lat później wzrost tego natężenia wyniósł od 27 do 61 proc. w zależności od odcinka pomiędzy węzłami. W liczbach daje to od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej