more_horiz
Gospodarka

Oto najpopularniejsze oszustwa internetowe w sieci. Jak się przed nimi ochronić?

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2022 13:56
Czy otrzymałeś kiedyś mail o rzekomym spadku, który czeka na Ciebie gdzieś za granicą? A może jakiś bogaty więzień polityczny obiecał Ci majątek? W obu przypadkach wystarczy tylko, żebyś uiścił drobną kwotę na cele operacyjne. Są to przykłady tzw. "nigeryjskiego przekrętu", oszustwa znanego od stuleci, wcześniej stosowanego listownie, obecnie za pośrednictwem internetu.
Wiadomość przeważnie jest pisana po angielsku lub w łamanej, niepoprawnej polszczyźnie, przetłumaczona w translatorze.
Wiadomość przeważnie jest pisana po angielsku lub w łamanej, niepoprawnej polszczyźnie, przetłumaczona w translatorze.Foto: rawf8/Shutterstock

Zaczyna się od kontaktu e-mail, czasem również w komunikatorze internetowym. Nieznajoma osoba obiecuje znaczny zysk i wynagrodzenie, w zamian za niewielki wkład finansowy.

Często wykorzystywany jest również motyw spadku czy darowizny, które rzekomo otrzymaliśmy od dalekiej rodziny lub całkiem obcej nam osoby, ale żeby je fizycznie uzyskać, należy dokonać kilku wpłat.

Wpłata zadatku w obcej walucie

Wiadomość przeważnie jest pisana po angielsku lub w łamanej, niepoprawnej polszczyźnie (przetłumaczone w translatorze), ale może zawierać uwiarygadniające załączniki - skany dokumentu tożsamości, postanowienia sądu, zagraniczne certyfikaty, których autentyczności nie jesteś w stanie potwierdzić.

W bardziej wyrafinowanej formie, cyberprzestępcy wykorzystują już jakąś wiedzę na temat ofiary - podobne nazwisko czy powołanie się na wspólnych znajomych lub członków rodziny.

Autor wiadomości oczekuje wpłaty zadatku w obcej walucie. Jeżeli ofiara złapie haczyk i podejmie korespondencję z oszustem, dosyłane są dodatkowe informacje. Pewną odmianą tego przestępstwa są tzw. oszustwa "na zaliczkę" na różnych portalach aukcyjnych czy sprzedażowych, gdzie oszuści wyszukują wystawione wartościowe przedmioty, proszę sprzedawcę o szybką wysyłkę i proponują dokończenie transakcji poza portalem zakupowym.

Następnie przesyłają fałszywe potwierdzenie dokonania wpłaty, sprzedawca wysyła towar, a środki nigdy nie trafiają na jego konto.


Należy zachować zdrowy rozsądek

Takie oszustwa mają często charakter międzynarodowy, a przestępcy je wykorzystujący stosują techniki utrudniające ich identyfikację. Wykrywalność sprawców jest wobec tego niska. Jeżeli prześlesz pieniądze, i nie otrzymasz obiecanej nagrody - raczej nigdy nie odzyskasz swojego "wkładu".

Jak ochronić się przed takim oszustwem? Przede wszystkim, należy zachować zdrowy rozsądek. Prawdopodobieństwo takiego uśmiechu losu jest bardzo niewielkie. Nie pozwól na to, aby emocje i chęć łatwego zysku przesłoniły logiczne myślenie. Zachowaj spokój i podejdź do opisywanych historii z dystansem, kierując się zasadą ograniczonego zaufania.

Pamiętaj:

  • nie odpisuj na podejrzane wiadomości i zaznaczaj je jako spam;
  • nie przesyłaj danych osobowych, numerów kont bankowych, informacji dotyczących polis ubezpieczeniowych itp.;
  • podchodź z dystansem do historii opisywanych w mediach społecznościowych i portalach internetowych.

PR24.pl, KPRM, DoS

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem