more_horiz
Gospodarka

Dobre wiadomości dla mieszkańców Warszawy. Kolejarze wybudują tunel pod dworcem Warszawa Wschodnia

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2022 10:39
Jest porozumienie kolejarzy ze stołecznym samorządem w sprawie inwestycji na warszawskiej Pradze. Dzięki temu będzie możliwa budowa tunelu pod dworcem Warszawa Wschodnia. Przedstawiciele PKP PLK mówią, że poprawi on komunikację w stolicy i ograniczy zmiany w komunikacji kolejowej podczas planowanej przebudowy Warszawy Wschodniej. Inwestycja powstanie w ramach jednego z największych projektów kraju – modernizacji linii średnicowej.
W tunelu pod stacją przewidziano: drogę, linię tramwajową, chodnik, ścieżkę dla rowerzystów.
W tunelu pod stacją przewidziano: drogę, linię tramwajową, chodnik, ścieżkę dla rowerzystów. Foto: Shutterstock/Mateusz Szymański

Porozumienie PKP Polskich Linii Kolejowych z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy dotyczy budowy tunelu drogowego w ciągu ulicy Tysiąclecia pod stacją Warszawa Wschodnia. Przyjęte rozwiązanie to szansa na poprawę komunikacji w mieście.

PKP PLK na podstawie podpisanego w maju porozumienia, wybudują konstrukcję tunelu pod Warszawą Wschodnią, w trakcie modernizacji stacji. Przyjęte rozwiązanie umożliwi późniejsze zrealizowanie inwestycji drogowej bez konieczności ingerencji w infrastrukturę kolejową. Ograniczy to zmiany w ruchu pociągów.

Tunel nie tylko dla aut

W tunelu pod stacją przewidziano: drogę, linię tramwajową, chodnik, ścieżkę dla rowerzystów. Planowane jest funkcjonalne połączenie przystanku tramwajowego ze stacją. Warszawa Wschodnia stanie się wygodniejszym węzłem przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską. Nowy ciąg komunikacyjny pod stacją to długo oczekiwane połączenie dwóch dużych warszawskich dzielnic.

Czytaj także:

– Prace przewidziane na warszawskiej linii średnicowej do doskonała okazja do przebudowy ciągów komunikacyjnych zlokalizowanych w okolicach głównych stacji kolejowych Warszawy. Cieszę się, że udało się zawrzeć porozumienie z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy na budowę tunelu drogowego w ciągu ulicy Tysiąclecia pod Warszawą Wschodnią, ponieważ inwestycja ta znacząco poprawi komunikację na styku Pragi Północ i Pragi Południe, umożliwiając mieszkańcom sprawne podróże aglomeracyjne i dalekobieżne – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Linia średnicowa w modernizacji

– Przebudowa linii średnicowej w Warszawie to jedno z najważniejszych zaplanowanych zadań kolejowych. Efektem inwestycji będą lepsze możliwości podróży pociągami aglomeracyjnymi i dalekobieżnymi przejeżdżającymi przez centrum Warszawy. Mieszkańcy i dojeżdżający do stolicy zyskają sprawniejszą i bardziej przewidywalną kolej. Przy okazji inwestycji na linii średnicowej – tam, gdzie to jest możliwe, korzystnie zmienia się komunikacja drogowa – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację projektową dla stacji Warszawa Wschodnia i linii średnicowej od Warszawy Wschodniej do Warszawy Zachodniej. W 2023 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia oraz odcinka do Warszawy Centralnej.

Inwestycja zapewni większe możliwości sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Warszawa Śródmieście zostanie rozbudowana i z przystanku zmieni się w stację. Dobudowane zostaną tory, poprawiona będzie dostępność do pociągów. Do przebudowy planowany jest przystanek Warszawa Ochota.

Prace te są elementem modernizacji tak zwanej linii średnicowej w stolicy, która przebiega przez ścisłe centrum miasta. Jest to jedna z najbardziej uczęszczanych tras kolejowych w Polsce. Rozpoczyna się ona na dworcu Warszawa Zachodnia i wiedzie częściowo w tunelu pod Alejami Jerozolimskimi, przez Powiśle, na moście nad Wisłą, do dworca Warszawa Wschodnia. Korzystają z niej zarówno przewoźnicy aglomeracyjni, regionalni, jak i dalekobieżny przewoźnik PKP Intercity.

W tej chwili trwa przebudowa dworca Warszawa Zachodnia. Zyska on nowoczesne, zadaszone perony, a przy dworcu znajdzie się duży węzeł komunikacyjny – komunikacja kolejowa zostanie zintegrowana z komunikacją miejską. Zakończenie tych prac przewidziane jest na przyszły rok.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem