Setki ton zmarnowanej żywności. "Jedno z najpilniejszych i najtrudniejszych wyzwań dla społeczeństwa"

Prawie 930 mln ton żywności marnuje się rocznie w sklepach i w domach, na jednego konsumenta przypada średnio ok. 74 kg marnowanej żywności - wynika z raportu Food Waste Report 2022. Odpady żywnościowe odpowiadają za około 8-10 proc. światowej emisji gazów cieplarnianych.

2022-06-30, 10:29

Setki ton zmarnowanej żywności. "Jedno z najpilniejszych i najtrudniejszych wyzwań dla społeczeństwa"
Każdego roku marnujemy ok. 74 kg żywności na osobę. Odpowiada to prawie 570 mln ton żywności na poziomie gospodarstw domowych.Foto: SpeedKingz/Shutterstock

Badanie Capgemini "Food Waste Report 2022", ujawniło, że prawie 930 mln ton żywności marnuje się na poziomie sprzedaży detalicznej i konsumpcji końcowej, przy czym większość przypada na konsumenta.

- Każdego roku marnujemy ok. 74 kg żywności na osobę. Odpowiada to prawie 570 mln ton żywności na poziomie gospodarstw domowych - powiedziała Magdalena Dorożyńska z Capgemini Polska.

Pandemia zwiększyła świadomość

Z badania wynika, że konsumenci są coraz bardziej świadomi tej sytuacji i chętni do zmian, ale potrzebują pomocy ze strony branży żywnościowej, czyli m.in. sklepów, w których się zaopatrują. W ocenie Magdaleny Dorożyńskiej, podobnie jak w przypadku wielu innych trendów społeczno-ekonomicznych, pandemia katalizowała świadomość marnowania żywności we wszystkich grupach wiekowych, a także niezależnie od poziomu dochodów.

- Aż 72 proc. konsumentów uważa się za świadomych problemu, w porównaniu z 33 proc. przed pandemią. 62 proc. konsumentów twierdzi, że zdaje sobie sprawę z tzw. towarzyszącego marnotrawstwa zasobów (użytkowanie ziemi i wody, siła robocza itp.) w produkcji żywności - podała.

REKLAMA

Marki i sklepy powinny robić więcej

Jednocześnie 58 proc. ankietowanych spodziewa się dalszego wzrostu cen żywności w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

"W tym kontekście 56 proc. osób chce zaoszczędzić na kosztach poprzez ograniczenie marnowania żywności, a podobny odsetek badanych twierdzi, że troszczy się o głód na świecie i chce przyczynić się do jego złagodzenia" - napisali autorzy badania.

Wskazali, że 61 proc. konsumentów uważa, iż marki i sklepy powinny robić więcej, aby pomóc ograniczyć marnotrawstwo. Zdecydowana większość (91 proc.) konsumentów wolałaby kupować żywność od organizacji, które podejmują działania mające na celu ograniczenie marnotrawstwa. Spośród nich 57 proc. jest również gotowych zapłacić więcej markom, które podejmują dodatkowe kroki w celu zminimalizowania tego problemu, takie jak darowizny nadmiarów spożywczych oraz ujawnianie informacji na temat marnowania żywności.


Problem głodu na świecie

Powołując się na dane Stowarzyszenia Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) autorzy badania podkreślili, że zasoby wykorzystywane do produkcji, przetwarzania, transportu i utylizacji żywności również generują ogromne ilości odpadów i kosztów.

REKLAMA

"W połączeniu z szalejącą inflacją - w marcu 2022 r. wskaźnik cen żywności FAO osiągnął rekordowy poziom 159,7, co oznacza wzrost cen o 30 proc. rok do roku" - podali.

Jak ocenili, straty spożywcze i odpady stanowią jedno z najpilniejszych i najtrudniejszych wyzwań dla naszego społeczeństwa. Podkreślili, że jeśli uda nam się zaoszczędzić zaledwie 50 proc. żywności marnowanej obecnie każdego roku, może to rozwiązać problem głodu na świecie.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej