Kolejowy jubileusz w Krakowie. 175. rocznica uruchomienia pierwszego połączenia

Małopolska świętuje jubileusz 175-lecia otwarcia pierwszej linii kolejowej w Krakowie. W pierwszym dniu uroczystości udział wziął minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jednoczesnie, PKP PLK kończą proces certyfikacji nowych urządzeń sterowania ruchem, co pozwoli osiągnąć kolejny historyczny rekord w czasie podróży koleją z Małopolski na Śląsk.

2022-10-13, 13:01

Kolejowy jubileusz w Krakowie. 175. rocznica uruchomienia pierwszego połączenia
zdjęcie ilustracyjne.Foto: PKP PLK SA/Twitter

13 października 1847 roku pociąg ciągnięty przez parowóz "Kraków" wyjechał ze stacji w stolicy Małopolski. Po nieco ponad trzech godzinach skład dojechał do Mysłowic, po drodze zatrzymując się w Krzeszowicach, Trzebini i Szczakowej. Podróż z maksymalną prędkością 40 km/h rozpoczęła historię kolei w Krakowie.

Dziś tę trasę w obu kierunkach pokonują w sumie 63 pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd najszybszym z nich zajmuje mniej niż 50 minut.

E30 gruntownie zmodernizowana

W trakcie obchodów jubileuszu zorganizowano przejazd nowoczesnym pociągiem Kolei Małopolskich po historycznej trasie sprzed 175 lat: Kraków - Krzeszowice - Kraków. Obecnie jest to fragment linii kolejowej E30, która w ostatnich latach została gruntownie zmodernizowana. Dzięki realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycjom podróżni mogą korzystać z przebudowanych stacji i przystanków.

Zmodernizowane zostały perony m.in. w Krakowie, Zabierzowie, Rudawie, Krzeszowicach, Dulowej, Trzebini i Jaworznie. Dzięki windom, przejściom podziemnym, ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze, stacje i przystanki zostały dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W stolicy Małopolski powstał także nowy przystanek Kraków Bronowice.

REKLAMA


Posłuchaj

Obrazek 175 lat kolei w Krakowie (IAR) 0:30
+
Dodaj do playlisty

Kolejny historyczny rekord

W ramach inwestycji powstały również nowe tory, sieć trakcyjna, urządzenia bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym, mosty i wiadukty. Przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. w Krakowie, Krzeszowicach, Trzebini i Jaworznie, zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PKP PLK kończą także proces certyfikacji nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, który umożliwi podniesienie prędkości dla połączeń pasażerskich do 160 km/h. Pozwoli to osiągnąć kolejny historyczny rekord w czasie podróży koleją z Małopolski na Śląsk.

- Małopolska już od wielu lat stawia na transport kolejowy. Ogrom inwestycji zrealizowanych w ostatnim czasie pozytywnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróży. Każda inwestycja przyczynia się również do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i rozwoju połączeń regionalnych i dalekobieżnych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Filar strategii rozwoju kolei

Kluczowym elementem rozwoju małopolskich kolei są inwestycje lokalne, wspierające strategię niskoemisyjną. Taką funkcję pełni m.in. system niezależnie funkcjonujących parkingów przesiadkowych typu "Parkuj i Jedź". Jeden z takich obiektów funkcjonuje przy dworcu PKP w Krzeszowicach.


Posłuchaj

Minister infrastruktury na otwarciu parkingu Park&Ride w Krzeszowicach (IAR) 0:24
+
Dodaj do playlisty

W ramach tej inwestycji wykonano parking na 167 miejsc postojowych z system szlabanów z automatami biletowymi i monitoringiem.

REKLAMA

- Głównym filarem strategii rozwoju kolei jest szereg inwestycji władz lokalnych, dzięki którym możliwa jest zmiana nastawienia mieszkańców do transportu publicznego. Budowa systemu niezależnie funkcjonujących obiektów parkingowych typu "Parkuj i Jedź" zdecydowanie wpisuje się w tę strategię i umożliwia wygodną zmianę środka transportu - stwierdził minister Adamczyk.

Projekt "Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze – Katowice - Kraków" współfinansowany jest przez Unię Europejską, w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Wartość inwestycji wynosi ok. 2 mld zł.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, IAR, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej