PKP Intercity: rekordowa pierwsza połowa 2023 roku i zysk w 2022 roku

2023-07-06, 12:38

PKP Intercity: rekordowa pierwsza połowa 2023 roku i zysk w 2022 roku
PKP Intercity podsumowało też inwestycje w tabor i infrastrukturę. Od 2016 roku spółka przeznaczyła na ten cel blisko 4,1 mld zł.Foto: Shutterstock/OleksSH

Od stycznia do czerwca 2023 r. spółka PKP Intercity przewiozła blisko 31 mln pasażerów. To rekordowy wzrost o ponad 5 mln podróżnych w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to, że z usług PKP Intercity w samym tylko pierwszym półroczu skorzystało niemal tyle pasażerów, co przez cały 2015 rok. Jednocześnie w 2022 roku spółka odnotowała zysk netto sięgający 52,5 mln zł, czyli o blisko 10 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Z danych wynika, że nie słabnie trend rekordów frekwencyjnych w PKP Intercity. Narodowy przewoźnik po raz kolejny chwali się najwyższym wynikiem przewozowym w historii spółki.

W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku do pociągów PKP Intercity wsiadło blisko 31 mln pasażerów. W analogicznym okresie ubiegłego roku liczba ta wyniosła 25,6 mln, natomiast w 2019 roku. 22,8 mln. Tegoroczny wynik stanowi prawie 20-proc. wzrost w stosunku do pierwszej połowy 2022 roku.

"Dla polskiej kolei nie ma szklanych sufitów"

W 2023 roku w każdym miesiącu do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. W maju składami narodowego przewoźnika podróżowało blisko 5,9 mln osób, natomiast w czerwcu aż 6,05 mln. To wzrost o kolejno 640 i 700 tys. osób, względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Dniem z najwyższą frekwencją był 11 czerwca - do pociągów narodowego przewoźnika wsiadło wówczas 250 tys. pasażerów.


Posłuchaj

Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity ocenia zyski jego firmy oraz mówi o planach inwestycyjnych i nowych pociągach na okres wakacyjny ( "Ekspres Gospodarczy" Justyna Golonko PR1) 7:07
+
Dodaj do playlisty

 

Spółka PKP Intercity od 2016 roku notuje zyski. Wyjątkiem był rok wybuchu pandemii Covid-19, w którym z powodu obostrzeń i ograniczeń ruch na kolei zamarł. To przełożyło się na stratę. Jednak nawet po jej odliczeniu, łącznie wypracowany zysk spółki od 2016 r. przekracza 570 mln zł netto. Pokazuje to solidną i stabilną pozycję narodowego przewoźnika i dobre perspektywy rozwojowe.

- PKP Intercity jest dziś przykładem, że dla polskiej kolei nie ma szklanych sufitów. Prawie 31 mln pasażerów w sześć miesięcy oraz zysk netto przekraczający 52 mln przy wysokich nakładach na inwestycje, to wyjątkowo dobry wynik i dowód na to, że nasza strategia jest skuteczna. Przeżywamy dziś modę na kolej i korzystamy z tej szansy. Nasze inwestycje w tabor, infrastrukturę postojową czy rozwiązania technologiczne już dziś przekładają się na rekordowe wyniki przewozowe. Na tym z pewnością nie poprzestaniemy i będziemy przełamywać kolejne bariery - zapowiedział Tomasz Gontarz z zarządu PKP Intercity.

W 2022 roku inwestycje osiągnęły 1,4 mld zł

PKP Intercity podsumowało też inwestycje w tabor i infrastrukturę. Od 2016 roku spółka przeznaczyła na ten cel blisko 4,1 mld zł. W samym tylko 2022 roku nakłady sięgnęły 1,4 mld zł. To o ponad 840 mln zł więcej niż w 2021 roku, w którym na inwestycje przeznaczono nieco ponad 600 mln zł.

W 2022 roku inwestycje taborowe obejmowały zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W ostatnich latach spółka korzystała także ze środków unijnych. W okresie 2014-2020 pozyskała 912,70 mln zł refundacji nakładów, a do końca bieżącego roku uzyskane środki wzrosną o 100 mln zł. Wartość projektów, w których wykorzystywała pieniądze unijne sięgnie 2 mld zł.

W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.


PR1/PR24.pl, Aleksander Pszoniak, Justyna Golonko, DoS


Polecane

Wróć do strony głównej