Manipulacje przy wysyłkowej sprzedaży suplementów diety. UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary

Miały być darmowe próbki suplementów, a przychodziły rachunki za roczny zapas produktu wraz z subskrypcją. Prezes UOKiK uznał, że działania Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Urząd zakwestionował siedem praktyk, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem. Na spółkę nałożył ponad 5 mln zł kary.

2023-09-27, 10:11

Manipulacje przy wysyłkowej sprzedaży suplementów diety. UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary
W ocenie UOKiK, już pierwszy kontakt konsumentów z ofertą suplementów diety Natural Pharmaceuticals za pośrednictwem stron internetowych mógł wprowadzać ich w błąd. Foto: Shutterstock/Bondar Illia

- Konsekwentnie przypominamy o znaczeniu przejrzystej komunikacji dla bezpieczeństwa konsumentów. Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją - to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach. Uznałem, że działania spółki Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyłem za ich stosowanie kary pieniężne - podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Rzekome rekomendacje dla suplementu

W ocenie UOKiK, już pierwszy kontakt konsumentów z ofertą suplementów diety Natural Pharmaceuticals - za pośrednictwem reklamy telewizyjnej, drukowanych kuponów zamówienia, czy stron internetowych - mógł wprowadzać ich w błąd. Spółka chwaliła się "ponad milionem zadowolonych klientów" danego produktu, podczas gdy informacja ta dotyczyła liczby klientów przedsiębiorcy ogółem.

Przedsiębiorca sugerował również, że stosowanie produktu jest zalecane w ramach ogólnopolskich kampanii zdrowotnych. Niektóre materiały marketingowe wykorzystywały autorytet instytucji publicznych i powoływały się na rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu.

W reklamie telewizyjnej spółka informowała m.in., że każde gospodarstwo domowe może zamówić darmowy roczny zapas witaminy D, podczas gdy niezbędne było pokrycie kosztów wysyłki produktu, czego konsumenci mogli nie odczytać. Ponadto, spółka w niewłaściwy sposób oznaczała przycisk służący do internetowego składania zamówienia, co jest niezgodne z ustawą o prawach konsumenta.

REKLAMA

Natychmiast pojawiało się kolejne okno

Na niektórych stronach internetowych Natural Pharmaceuticals oferował darmową próbkę suplementu diety. Gdy konsument klikał żeby potwierdzić chęć jej otrzymania, niemal natychmiast pojawiało się kolejne okno z podobnym komunikatem, który nie dotyczył jednak darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją. Ze względu na treść i formę graficzną, dla konsumentów mogło to być nie do rozróżnienia.

"Analizowane skargi potwierdziły, że spółka stosowała mechanizm przekierowania - zamówienie darmowej próbki i zapis na płatną subskrypcję następowały bezpośrednio po sobie. Wyświetlane w oknie z podziękowaniem za złożone zamówienie mogły być traktowane przez konsumentów jako kontynuacja procesu zapisu na bezpłatną próbkę produktu" - poinformował Urząd.

Dodano, że w kanałach kontaktu z konsumentem - na stronach internetowych, w drukowanych kuponach zamówienia, czy poprzez infolinię - spółka prezentowała m.in. roczny zapas danego produktu. Gdy po czasie przychodziła przesyłka, wówczas okazywało się, że oferta przedsiębiorcy obejmowała także płatną subskrypcję suplementów diety, czego konsumenci mogli być nieświadomi.

110 tys. zł za umyślne działanie

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 5.196.840 zł. Finansową sankcję w wysokości 110.000 zł za umyślne dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów poniesie także Carl Jonas Törnquist, prezes zarządu spółki.

REKLAMA

Po uprawomocnieniu się decyzji przedsiębiorca będzie musiał poinformować o niej wszystkich konsumentów, którzy od 14 lutego 2017 r. byli lub są jego klientami, a także zamieścić oświadczenie na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.

Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, spółce i osobie nią zarządzającej przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PR24.pl, UOKiK, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej