Śląsk wyda setki milionów złotych na tramwaje i infrastrukturę
W maju ma ruszyć pierwszy przetarg budowlany w ramach projektu modernizacji komunikacji tramwajowej, obejmującego 6 miast aglomeracji katowickiej. Cała inwestycja warta jest 652 mln zł. Ponad połowa środków pochodzić będzie z funduszy unijnych.
2012-05-10, 14:36
Inwestycję pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbędą się, projekt kontynuowano. Z końcem ub. roku w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowę o jego dofinansowanie.
W kwietniu samorządowa spółka Tramwaje Śląskie – koordynator projektu - ogłosiła już przetargi na modernizację 45 wagonów tramwajowych typu 105N (z łącznie 75 przewidzianych do modernizacji), a także na inżyniera kontraktu, który będzie koordynował przebudowy torowisk. Pierwszy przetarg, na modernizację ok. 2 km torowiska w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja, powinien ruszyć jeszcze w maju. Także tam - w drugim półroczu - powinny rozpocząć się pierwsze prace, by zdążyć z zakończeniem jeszcze w 2013 r.
Prócz tego sukcesywnie - po kolejnych przetargach - przebudowywane będą fragmenty torowisk w Katowicach: przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Kościuszki i Al. Korfantego; w Zabrzu: wzdłuż ul. 3 Maja; w Chorzowie: wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej; w Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej; w Sosnowcu - na ul. 3 Maja, Małachowskiego, Piłsudskiego i Sobieskiego oraz w śródmieściu Bytomia. Powstanie też drugi tor między Katowicami a Sosnowcem oraz jednotorowe torowisko w Bytomiu od dzielnicy Łagiewniki do centrum miasta - w miejsce zdemontowanego kilka lat temu. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.
Wszystkie modernizacje (w sumie ok. 15 proc. torów tramwajowych w aglomeracji) mają zakończyć się do końca 2014 r. i kosztować szacunkowo ok. 328 mln zł netto.
REKLAMA
Kolejne 255 mln zł netto przewidziano na modernizacje 75 wagonów typu 105N oraz zakup 30 nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów (obecnie Tramwaje mają w ruchu ok. 320 wozów). Pierwszy przetarg na modernizację starych wozów już ruszył, spółka szacuje, że pierwsze odnowione wozy dostanie najpóźniej za rok. Przetarg na zakup nowych tramwajów planowany jest na przełom maja i czerwca, a pierwsze ich dostawy - na pierwszy kwartał 2014 r.
Przedsięwzięcie zakłada - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto to, jako partner projektu, zmodernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupi 15 nowych trolejbusów. Powstaną też dwa piętrowe parkingi typu P+R na ok. 400 samochodów każdy - przy dworcu kolejowym Tychy i przystanku Tychy Lodowisko. Miasto zamierza ogłosić wszystkie przetargi w tym roku. W tym roku spodziewa się też kilku pierwszych nowych trolejbusów. Tyska część projektu jest warta ok. 60 mln zł netto.
Planowana wartość całego projektu to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. całości kosztów). Dofinansowanie musi jeszcze zaakceptować Komisja Europejska, trwają obecnie procedury związane z przygotowaniem wniosku.
REKLAMA