Startują budowy ostatnich trzech dworców w Dolinie Popradu

Niewielkich rozmiarów, komfortowe, bezpieczne, przyjazne dla podróżnych oraz z górskim charakterem – takie już niedługo, bo na początku 2023 roku, będą dworce Wierchomla Wielka, Piwniczna-Zdrój i Łomnica-Zdrój. Spółka PKP właśnie przekazała plac budowy wykonawcy robót. 

2022-05-19, 14:11

Startują budowy ostatnich trzech dworców w Dolinie Popradu
Dworce mają być gotowe w 2023 roku.Foto: PKP

Inwestycje są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. 

Prawdziwą perełką stanie się wybudowany w 1928 roku dworzec Piwniczna-Zdrój, który posiada unikatową w Dolinie Popradu konstrukcję szachulcową. W ramach prac renowacyjnych elewacji oczyszczona i poddana konserwacji zostaną cegła oraz drewniane elementy, w tym m. in. rygle, słupy czy zastrzały. Przywrócenie dawnego wyglądu budynku będzie możliwe również dzięki odtworzeniu stolarki okiennej i drzwiowej na wzór historycznej, a całość kompozycji estetycznej zamknie dach wykonany z dachówki w kolorze naturalnej cegły.

Pod dachem budynku zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych. Będzie się ona składać z nowocześnie urządzonej poczekalni, utrzymanej w jasnej kolorystyce, wyposażonej w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok niej zaprojektowano dworcową toaletę. Dla podróżnych przez cały rok będzie dostępna również poczekalnia zewnętrzna znajdująca się pod zadaszeniem budynku.

Nie tylko dworzec, ale też otoczenie

Wraz z renowacją dworca metamorfozę przejdzie również jego najbliższe otoczenie. W jego sąsiedztwie powstaną nowe chodniki oraz wiata rowerowa z miejscami postojowymi dla jednośladów, stacją naprawy pojazdów oraz kącikiem do odpoczynku. Uporządkowana zostanie zieleń.

REKLAMA

Przebudowany zostanie również, zabytkowy dworzec w Wierchomli Wielkiej. Renowację przejdzie elewacja budynku wraz z znajdującymi się na niej detalami architektonicznym. Odświeżona zostanie kamienna okładzina kolumn podtrzymujących wiatę. Elewacja zyska również bardziej stonowaną kolorystkę, do której dobrano, pasującą idealnie, dachówkę w kolorze naturalnej cegły oraz stolarkę okienną i drzwiową w kolorze zielonym.

We wnętrzu podróżni znajdą nowocześnie urządzoną strefę obsługi podróżnych, czyli poczekalnię. Będzie ona wyposażona w ławki z możliwością podładowania urządzeń, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok niej zaprojektowano dworcową toaletę. Resztę powierzchni dworca zajmą pomieszczenia techniczne i przeznaczone dla spółek kolejowych.

Przy samym dworcu zaprojektowano wiatę rowerową na 10 jednośladów oraz miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej. Natomiast po przeciwnej stronie drogi wojewódzkiej wiatę ze strefą wypoczynku, stacją naprawy rowerów i stojaki na kolejne 12 jednośladów. W sąsiedztwie dworca powstaną również nowe chodniki oraz planowany jest montaż nowych elementów małej architektury. 

Nowocześnie, ale z szacunkiem do historii

Najciekawszym obiektem, z trzech ostatnich dworców w Dolinie Popradu będzie Łomnica-Zdrój. Budynek ten nawiązuje nieco kształtem, do historycznego dworca, który spłonął w 2008 roku. To jego nowoczesna reinterpretacja uwzględniająca współczesne trendy w architekturze dworców kolejowych. Nowy obiekt w Łomnicy-Zdroju to minimalistyczna bryła, łączącą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską. Będzie on posiadał dużą przeszkloną witrynę w obrębie poczekalni, dzięki czemu zapewniono do niej dostęp światła dziennego. Elewację zaprojektowano w jasnej kolorystyce, a interesującym akcentem będzie jej częściowe wykończenie bazaltową okładziną przypominają w wyglądzie drewno. Dla wygody podróżnych dach budynku wysunięto nieco poza obrys podstawy budynku, dzięki czemu stworzono niewielką przestrzeń do oczekiwania na zewnątrz.

REKLAMA

Czytaj także:


Największym pomieszczeniem wewnątrz dworca będzie poczekalnia, która zajmie powierzchnie prawie 35 metrów kwadratowych. Jej aranżację zaprojektowano w modnych bielach i szarościach. Ciepła i górskiego charakteru wnętrzu doda sufit, w którym wyeksponowano drewniane krokwie. Dookoła dworca zostaną wykonane nowe chodniki i miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Rowerzystów ucieszy równie wiata, pod którą znajdą się stojaki rowerowe, miejsce przeznaczone do odpoczynku oraz stacja naprawy jednośladów.

Wygląd i wygoda

Kolejarze zapewniają, że dworce, których właśnie rozpoczęto przebudowę, zyskają nie tylko na wyglądzie. Staną się one również przyjazne osobom z niepełnosprawnościami oraz środowisku, a także bezpieczne. Będą one pozbawione barier architektonicznych.

Podczas inwestycji zaplanowano wdrożenie w obiektach wielu rozwiązań przyjaznych środowisku, w tym między innymi oświetlenia w technologii LED, paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła, centrali wentylacyjnych z odzyskiem ciepła.

REKLAMA

Planowany termin zakończenia inwestycji polegających na przebudowie i budowie dworców Łomnica-Zdrój, Piwniczna-Zdrój i Wierchomla Wielka to początek 2023 roku. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,67, 3,5 oraz 3,91 miliona złotych.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej