"Polska żywność to mocna i rozpoznawalna marka w krajach UE". Rośnie wartość eksportu

2022-09-21, 07:52

"Polska żywność to mocna i rozpoznawalna marka w krajach UE". Rośnie wartość eksportu
W tym roku głównymi towarami wywożonymi do UE było mięso, produkty mleczne oraz pieczywo i wyroby piekarnicze.Foto: shutterstock.com/Andrii Spy_k

Prawie 26 mld euro wyniosły wpływy z eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w okresie 7 miesięcy tego roku - poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Były one o ponad 25 proc. wyższe niż przed rokiem. Głównie sprzedawano mięso drobiowe i papierosy.

Zdaniem zastępcy dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcina Wrońskiego, na wzrost wartości eksportu wpływ miały m.in. kurs złotego względem euro oraz czynniki będące pochodną gospodarczych skutków konfliktu zbrojnego na Ukrainie, czynników inflacyjnych oraz zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W okresie styczeń-lipiec 2022 r. dostawy do krajów Wspólnoty przyniosły wpływy na poziomie 19,3 mld euro (wzrost o 29 proc.), stanowiąc ponad 74 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.

Mięso drobiowe i produkty mleczne

Do krajów UE sprzedawano głównie:

  • mięso drobiowe (1,8 mld euro),
  • papierosy (1,6 mld euro),
  • produkty mleczne (1,3 mld euro),
  • mięso wołowe (1 mld euro),
  • pieczywo i wyroby piekarnicze (1 mld euro),
  • karmę dla zwierząt (0,9 mld euro),
  • wyroby czekoladowe (0,8 mld euro).

- Ponieważ to konsumenci strefy euro UE są przede wszystkim głównymi odbiorcami polskiej żywności, to korzystny dla eksporterów kurs wymiany złotego względem waluty unijnej był ważnym czynnikiem mającym wpływ na generowane wysokie wpływy z eksportu - skomentował Marcin Wroński.

Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-lipiec 2022 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 6,7 mld euro (o 15 proc. więcej niż rok wcześniej).

Na tamte rynki przede wszystkim trafiały:

  • produkty mleczne (593 mln euro),
  • mięso drobiowe (523 mln euro),
  • wyroby czekoladowe (390 mln euro),
  • pszenica (380 mln euro),
  • pieczywo i wyroby piekarnicze (369 mln euro),
  • papierosy (320 mln euro).

Wpływ kilku czynników "szokowych"

Wiceszef KOWR zwrócił uwagę, że polska żywność jest już mocną i rozpoznawalną marką nie tylko w krajach UE, ale także w coraz większym stopniu na rynkach pozaunijnych. Szczególnie istotny jest bardzo duży, bo blisko 30 proc. wzrost wartości wywozu żywności do Wielkiej Brytanii, która jest obecnie pod względem wartości kupowanych produktów największym partnerem handlowym Polski wśród krajów trzecich.

Marcin Wroński zaznaczył, że w ostatnich latach wymiana handlowa żywnością kształtowała się pod wpływem kilku czynników "szokowych", takich jak Brexit, pandemia koronawirusa, konflikt zbrojny na Ukrainie czy postępujący wzrost cen żywności na świecie.

Czynniki te miały duży wpływ na zmiany cen transakcyjnych artykułów rolno-spożywczych na rynku globalnym, co często powodowało, że tempo wzrostu przychodów uzyskiwanych z eksportu krajowych artykułów żywnościowych znacząco odbiegało od zmian wolumenu sprzedawanych za granicę produktów.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej