Via Baltica. Odcinek z Suwałk do granicy z Litwą gotowy

Zakończyła się budowa fragmentu trasy ekspresowej S61 z Budziska do Suwałk. To fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Przedstawiciele ministerstwa infrastruktury wskazują, że jest to strategiczna inwestycja. Trasa biegnie przez tzw. przesmyk suwalski.

2022-12-22, 12:21

Via Baltica. Odcinek z Suwałk do granicy z Litwą gotowy
Ustępująca mgła stopniowo odsłania odcinek S61 Suwałki - Budzisko. W czwartek 22 grudnia pojadą nim pierwsze samochody...Foto: GDDKiA Białystok/Twitter

Oddany do użytku odcinek ma ponad 24 km długości i łączy Suwałki z granicą Polski i Litwy. Głównym zadaniem drogowców było wybudowanie trasy o parametrach drogi ekspresowej - z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu.

W ramach kontraktu powstały na tym odcinku 34 obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe, przejścia dla zwierząt, a także zbiorników retencyjnych i podziemnej infrastruktury.

Inwestycja o znaczeniu europejskim

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślają, że realizacja drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Trasa ma być elementem sieci Transeuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica. Została zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych.

Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Istniejący układ komunikacyjny w Polsce nie jest w stanie przenieść gwałtownie zwiększającego się ruchu samochodowego, stąd konieczność budowy dróg ekspresowych i pilna potrzeba dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich.

REKLAMA

Drogi ekspresowe w Polsce są niezbędne, jako podstawowy element infrastruktury rozwiniętego państwa, charakterystyczny dla krajów Unii Europejskiej.

Wzrost popytu na usługi

Drogowcy wskazują, że realizacja drogi ekspresowej będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych, jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.

We wrześniu tego roku został oddany do ruchu ponad 23-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe, który także jest elementem szlaku Via Baltica. To drugi z trzech odcinków S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, który został zakończony. Na początku roku oddany do użytku został odcinek Wysokie - Raczki, a w 2024 roku zakończy się budowa odcinka S61 Ełk Południe - Wysokie.

Cała droga ekspresowa S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska ma być gotowa w II połowie 2025 roku. Ostatnim oddanym do użytku odcinkiem ma być obwodnica Łomży.

REKLAMA

Polska jest liderem

Do tej pory kierowcy na trasie Warszawa - Budzisko mieli do dyspozycji blisko 130 km tej trasy ekspresowej. Wcześniej oddane do użytku odcinki składały się na fragment trasy S8 ze stolicy do Ostrowi Mazowieckiej, a dalej są już nowe odcinki drogi S61 pomiędzy węzłami Śniadowo i Łomża Południe, od węzła Kolno do Ełk Południe oraz od węzła Kalinowo do końca obwodnicy Suwałk. Od dziś można już przejechać dalej - z Suwałk do granicy z Litwą.

Cała Via Baltica ma być jednak gotowa później. Przewidywane zakończenie budowy "estońskiego" odcinka tej trasy, to 2035 roku. Polska jest liderem, jeśli chodzi o tempo budowy swoich odcinków tej trasy.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej