Kolejne umowy i przetargi na budowę dróg. Wsparciem dla wykonawców ma być waloryzacja wartości kontraktów
Plany inwestycyjne, wyzwania związane z realizacją zadań przez wykonawców oraz ogólna sytuacja na rynku budowlanym - to stałe tematy spotkań GDDKiA z branżą. Podczas kolejnej tury rozmów mówiono o przeciwdziałaniu ekonomicznym skutkom wojny w Ukrainie na polskim rynku budowlanym. Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber, zapowiedział, że jeszcze w tym roku Rada Ministrów przyjmie uchwałę w sprawie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030.
2022-10-04, 11:42
Europejska gospodarka mierzy się z wyzwaniami, będącymi skutkiem pandemii COVID-19 oraz trwającej wojny w Ukrainie. Związane z tym trudności nie ominęły też polskiego sektora budowlanego. Najnowsze dane GUS pokazują, że w sierpniu tego roku wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w budownictwie kształtował się na poziomie -15,3. Firmy zgłaszające bariery w prowadzeniu działalności do najczęstszych z nich zaliczyły wysokie koszty materiałów oraz płac, a także brak pewności, co do ogólnej sytuacji rynkowej.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych
Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber, zapowiedział, że jeszcze w tym roku Rada Ministrów przyjmie uchwałę w sprawie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Dzięki temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie mogła ogłosić kolejne przetargi.
Będą to m.in. odcinek drogi ekspresowej S7 Czosnów - Kiełpin (woj. mazowieckie), S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo i S11 Bobolice - Szczecinek (oba w woj. zachodniopomorskim).
Ogłoszone będą również postępowania na realizację dwóch odcinków S16 od Olsztyna do Biskupca (woj. warmińsko-mazurskie) oraz trzech odcinków drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim (granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów oraz dwa docinki od Cedzyny do Jałowęsów).
REKLAMA
- W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic realizujemy obecnie 114 zadań o łącznej długości 1.476,5 km. 18 zadań o długości 231,6 km jest na etapie przetargu. Do końca tego roku planujemy podpisać kolejnych 10 umów na inwestycje o łącznej długości ponad 150 km oraz ogłosić 4 przetargi na zadania o łącznej długości blisko 50 km - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Ceny i dostępność materiałów
Obszary, które w obecnych realiach gospodarczych są kluczowe dla sprawnej realizacji inwestycji drogowych, to przede wszystkim finansowanie oraz ceny i dostępność materiałów. Uczestnicy spotkania wskazali także m.in. na kwestię dostępności pracowników na budowach (praca jest ciężka, wymaga specjalistycznych umiejętności, często dochodzi też do kumulacji kilku realizowanych inwestycji w jednym województwie), rosnące koszty energii, certyfikację wykonawców i logistykę dostaw.
Uczestnicy zwrócili również uwagę na pogarszającą się dostępność taboru kolejowego i niską przepustowość sieci kolejowej, m.in. dla przewozu kruszyw, które niezbędne są do realizacji każdej inwestycji drogowej. Zaapelowali też o pilne działania w tym obszarze.
- Obecne czasy wymagają dużej elastyczności, decyzyjności i odpowiedzialności zarówno od wykonawców, jak i wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego. Celem całej, szeroko rozumianej branży budowlanej jest teraz utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz realizację planów inwestycyjnych - podkreślił szef GDDKiA.
REKLAMA
10 proc. limitu waloryzacji
Odpowiedzią na wzrosty cen jest m.in. mechanizm waloryzacji. Obecnie w umowach GDDKiA stosowany jest 10-proc. limit waloryzacyjny. Obejmuje on umowy zawierane na wszystkich etapach prac - od opracowania dokumentacji przygotowawczej, poprzez projekt, aż po roboty budowlane i nadzór nad realizacją kontraktu.
24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.
W lipcu i sierpniu tego roku Dyrekcja przeznaczyła na inwestycje niemal 2,7 mld zł. Jest to ok. 4,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wydatki inwestycyjne od początku tego roku do końca sierpnia wyniosły ponad 8 mld zł. Jest to najlepszy wynik w ostatnich kilku latach. W sierpniu na realizację inwestycji GDDKiA trafiło prawie 1,5 mld zł. Jest to ok. 8,9 proc. więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Od początku 2022 r. podpisano 17 umów na inwestycje o łącznej długości prawie 218 km i wartości przekraczającej 7,3 mld zł. Do końca roku w planach jest podpisanie kolejnych 10 umów na inwestycje o łącznej długości ok. 152 km. W toku jest obecnie 18 przetargów na realizację zadań o łącznej długości 231,6 km. 6 postępowań jest na etapie przed otwarciem ofert.
REKLAMA
PR24.pl, GDDKiA, DoS
REKLAMA