Obwodnica Tarnowa. Rozpoczynają się przygotowania do inwestycji     

Drogowcy przygotowują się do budowy obwodnicy Tarnowa. Ruszył przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla tej inwestycji.

2023-01-04, 13:15

Obwodnica Tarnowa. Rozpoczynają się przygotowania do inwestycji     
Nowy odcinek wyprowadzi ruch tranzytowy z Tarnowa. Zapewni też krótsze połączenie z autostradą A4 mieszkańcom miejscowości położonych na południe od niej i od DK94, między innymi Pilzna i Jasła. . Foto: ministerstwo infrastruktury

Na opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych przewidziano 42 miesiące. Nowa droga przebiegać będzie na wschód od miasta i połączy nowy węzeł na A4 z drogą krajową numer 94, umożliwiając całkowite ominięcie Tarnowa przez ruch tranzytowy z DK73 w kierunku autostrady.

Nowy odcinek wyprowadzi ruch tranzytowy z Tarnowa. Zapewni też krótsze połączenie z autostradą A4 mieszkańcom miejscowości położonych na południe od niej i od DK94, między innymi Pilzna i Jasła.

Inwestycja przyczyni się do rozwoju regionu na granicy województw małopolskiego i podkarpackiego. Poprawi się też dostępność miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych położonych w południowo-wschodniej Polsce. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Inwestycja zgodna z wymogami ekologii

Drogowcy chcą wybudować nowy odcinek trasy w parametrach drogi krajowej o długości około 10 kilo metrów. W planach jest też budowa węzłów drogowych, obiektów inżynierskich i urządzeń ochrony środowiska. Decyzja o tym, czy droga będzie miała przekrój jedno- czy dwujezdniowy, zostanie podjęta na podstawie analizy i prognozy ruchu, wykonywanej w ramach opracowania studium.

Projektanci zaproponują kilka wariantów przebiegu drogi, które GDDKiA chce lokalnej społeczności i samorządom. Dla jednego z nich, najbardziej optymalnego pod względem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym, Generalna Dyrekcja wystąpi o wydanie decyzji środowiskowej. Dla wariantu zatwierdzonego tą decyzją będą również wykonywane badania geologiczne.

REKLAMA


Droga krajowa numer 73 jest ważnym szlakiem komunikacyjnym o zasięgu krajowym, który przechodzi przez województwa świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie oraz łączy Kielce, Morawicę, Chmielnik, Busko-Zdrój, Pacanów, Szczucin, Dąbrowę Tarnowską, Tarnów, Pilzno i Jasło. Od węzła na przecięciu z autostradą A4 (Tarnów Centrum) do węzła na ul. Lwowskiej w Tarnowie, gdzie krzyżuje się z DK94, droga krajowa nr 73 przebiega przez miasto. Natomiast na odcinku około 20 kilometrów, pomiędzy Tarnowem i Pilznem, ma wspólny przebieg z drogą krajową numer 94.

 Mieszkańcy miejscowości położonych przy DK73 na południe od DK94, w tym Pilzna i Jasła, mają ograniczony dostęp do A4. Mogą na nią wjechać, korzystając z węzła Tarnów Centrum albo z węzła Dębica Wschód, które są oddalone od siebie o około 30 kilometrów.

Podobnie jak kierowcy pojazdów poruszających się DK73 na trasie Kielce - Jasło. Budowa węzła na autostradzie A4 na północ od Pilzna i wykonanie podłączenia drogowego do DK94 jest więc społecznie oczekiwana. Wpisuje się także w plany rozwoju województwa podkarpackiego.

16 października 2017 roku w Jasionce odbyła się konferencja "Teraźniejszość i przyszłość zrównoważonego układu komunikacyjnego Podkarpacia", podczas której zaprezentowano kierunki rozwoju układu komunikacyjnego tego województwa. Lokalne samorządy z powiatu jasielskiego, w tym miasto Jasło, podpisały wówczas list intencyjny w sprawie skomunikowania autostrady A4 z drogą krajową numer 73.

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

REKLAMA

 

 

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej