Via Carpatia dodana do Transeuropejskiej Sieci Transportowej. "Wpisuje się w szlak Trójmorza"

2022-12-09, 11:33

Via Carpatia dodana do Transeuropejskiej Sieci Transportowej. "Wpisuje się w szlak Trójmorza"
Minister Andrzej Adamczyk na konferencji o włączeniu trasy Via Carpatia do europejskiej sieci transportowej TEN-T.Foto: ministerstwo infrastruktury/twitter

Minister insfrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że wpisanie Via Carpatii do Transeuropejskiej Sieci Transportowej to wielki sukces. Gość Programu 1. Polskiego Radia podkreślił, że starania o to trwały od 2016 roku, a wpis do sieci zobowiązuje wszystkie państwa, przez które przebiega droga do jej ukończenia najpóźniej do 2040 roku.

Via Carpatia została wpisana do TEN-T (ang. Trans-European Transport Network) czyli do Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Polityka w zakresie TEN-T dotyczy wdrażania i rozwoju ogólnoeuropejskiej sieci linii kolejowych, dróg, śródlądowych dróg wodnych, szlaków żeglugi morskiej, portów, lotnisk i terminali kolejowych. Ostatecznym celem jest wypełnienie luk, usunięcie wąskich gardeł i barier technicznych, a także wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w UE.

Andrzej Adamczyk zaznaczył, że droga wpisuje się w szlak Trójmorza - łączy Cypr z Helsinkami i umożliwia zarówno bezpieczną podróż samochodów osobowych, jak i bezpieczny transport.

Drogowy szlak Via Carpatia, ciągnący się od wybrzeża Bałtyku w Estonii do Morza Egejskiego w Grecji, ma powstać w swoim zasadniczym kształcie do roku 2030 - zapowiedział w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

-W zasadniczym kształcie szlak Via Carpatia ma powstać do roku 2030, a razem ze wszystkimi odnogami - do roku 2040 - powiedział szef resortu infrastruktury.

Adamczyk przypomniał, że polski odcinek trasy Via Carpatia jest już częściowo oddany do użytku, częściowo w trakcie realizacji, i zostanie ostatecznie ukończony do roku 2026.

Via Carpatia została wpisana do sieci głównych szlaków Unii Europejskiej (TEN-T) na początku grudnia tego roku.

- Jest on bardzo potrzebny w sytuacji wojennej, co pokazała agresja Rosji na Ukrainę. Jest potrzebny właśnie w Polsce, na Litwie, Łotwie, Słowacji, Węgrzech, w Rumunii, Bułgarii, czy Grecji - mówił minister infrastruktury.


Via Carpatia. Źródło: PAP Via Carpatia. Źródło: PAP

Andrzej Adamczyk dodał, że w tym tygodniu ministrowie transportu Unii Europejskiej zgodzili się na propozycję Komisji przebiegu drogi w jej północnym odcinku.

- Podane są podstawowe węzły komunikacyjne, także te w Polsce - mówił minister.


Posłuchaj

Minister insfrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że Via Carpatia będzie stanowiła kregosłup unijnego korytarza drogowego TEN-T łączącego Morze Egejskie i Czarne z Bałtykiem. Źródło: IAR 0:29
+
Dodaj do playlisty

Połączenie systemów krajowych 

Dzisiaj szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km. W eksploatacji jest nieco ponad 205 km, a w realizacji ponad 280 km.

Szlak Via Carpatia integruje systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Przyczynia się do integracji krajów, przez które przebiega i usuwania barier w podróżowaniu pomiędzy nimi. Sprzyja również nadrabianiu opóźnień w rozwoju nowoczesnego systemu infrastruktury transportowej, wynikających z trudnej historii naszej części Europy. W Polsce szlak Via Carpatii przyczyni się do rozwoju wschodniej części kraju.


Transeuropejska Sieć Transportowa. Źródło: Komisja Europejska Transeuropejska Sieć Transportowa. Źródło: Komisja Europejska

Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi.

W dłuższej perspektywie szlak pozytywnie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca do lokowania inwestycji. Efektem tego będzie wzrost zatrudnienia, a także na zwiększenie się wymiany handlowej i mobilności obywateli.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib




Polecane

Wróć do strony głównej