UOKiK ukarał Vectrę. Dostawca internetu i telewizji jednostronnie zmieniał umowy

2023-01-23, 12:12

UOKiK ukarał Vectrę. Dostawca internetu i telewizji jednostronnie zmieniał umowy
W ocenie UOKiK, Vectra w oparciu o bezprawnie wprowadzoną klauzulę, sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 zł miesięcznie opłaty abonamentowej za każdą z usług.Foto: Pixabay/press and

Prezes UOKiK nałożył ponad 22 mln zł kary na Vectrę. Według Urzędu Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła zapisy umowy na czas nieoznaczony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję. Konsumenci mają otrzymać zwrot części opłaconego abonamentu.

"Prezes UOKiK wielokrotnie wskazywał, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy zawartej na czas nieoznaczony może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. W tego rodzaju umowach każda zmiana powinna być dokonana w oparciu o prawidłową klauzulę modyfikacyjną, która precyzuje jaki warunek umowy i w jakich okolicznościach może się zmienić" - poinformowano w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Bez podstawy prawnej

W komunikacie wyjaśniono, że Vectra w latach 2019-2020 jednostronnie, bez wymaganej podstawy prawnej, informowała konsumentów o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do nieposiadających jej i trwających już kontraktów, zmieniając zapisy ogólnych warunków umowy. Następnie, przez kolejne lata, w oparciu o tę bezprawnie wprowadzoną klauzulę modyfikacyjną, sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 zł miesięcznie opłaty abonamentowej za każdą z usług telekomunikacyjnych - telewizji lub dostępu do internetu (60 zł lub 120 zł w skali roku).

Przedsiębiorca wyznaczył im przy tym termin, w ramach którego mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty.


Dodano, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny w listopadzie 2021 r. postawił spółce zarzuty. Teraz wydał decyzję, w której uznał, że zarówno klauzula modyfikacyjna, a także późniejsze podwyżki opłat abonamentowych, nie zostały skutecznie wprowadzone do obowiązujących umów, gdyż odbyło się to bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd.

Zarówno te działania, jak i następnie pobieranie opłat abonamentowych w zwiększonej wysokości stanowią praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów.

Zwrot części abonamentu

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne, aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak wskazano w komunikacie, konsumenci mają otrzymać zwrot części opłaconego abonamentu.

Prezes Urzędu przypomniał, że przedsiębiorcy nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów, podkreślał to już wielokrotnie w wydawanych decyzjach względem przedsiębiorców z sektora telekomunikacyjnego. Nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach kwestionowane były także w branży finansowej, ubezpieczeniowej, e-płatności czy e-commerce.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej