Wkrótce embargo UE na rosyjskie paliwa. Nie wpłynie to na ceny paliw w Polsce

2023-02-03, 12:17

Wkrótce embargo UE na rosyjskie paliwa. Nie wpłynie to na ceny paliw w Polsce
Embargo na rosyjską ropę nie powinno wpłynąć na ceny paliw. Foto: Shutterstock/zieusin

Unijny zakaz importu rosyjskiego oleju napędowego, paliwa lotniczego i innych produktów ropopochodnych wejdzie w życie 5 lutego. Wprowadzenie embarga na rosyjskie paliwa nie powinno mieć wpływu na ceny paliw w Polsce. Już 90 proc. surowca pochodzi z kierunków innych niż Rosja. Oznacza to, że na zmiany cen na krajowym rynku będą oddziaływały tendencje światowe oraz wysokość lokalnej marży rafineryjnej.

Zbliżające się embargo UE na rosyjskie produkty rafinacji ropy naftowej już zaczęło zmieniać kierunek przepływu baryłek z olejem napędowym, ponieważ blok jest zaopatrywany w większą ilość oleju napędowego z Arabii Saudyjskiej i USA.

G-7 pracuje również nad limitami cenowymi na rosyjskie produkty naftowe, które mają wejść w życie tego samego dnia. Dokładne poziomy pułapów cenowych nie są pewne, ale sekretarz skarbu USA Janet Yellen powiedziała w zeszłym tygodniu, że pułapy cenowe na produkty naftowe Rosji są bardziej skomplikowane niż pułap cenowy, który został już nałożony na rosyjską ropę w grudniu.

Wspomniała o dwóch oddzielnych limitach cenowych na produkty naftowe z Rosji, z których jeden dotyczy produktów o wysokiej wartości, a drugi - tych o niskiej wartości.

Dostawy utrzymane

W miarę jak odliczane są dni do wprowadzenia przez UE zakazu sprzedaży rosyjskich produktów rafinacji ropy naftowej, dane pokazują, że import oleju napędowego z Rosji przez UE nie zanotował dramatycznego spadku od początku wojny i Rosja jest nadal największym dostawcą oleju napędowego do bloku.

Transport morski rosyjskiej ropy. Źródło: PAP Transport morski rosyjskiej ropy. Źródło: PAP

- W sumie Rosja pozostaje największym dostawcą oleju napędowego - na poziomie 550 tys. baryłek dziennie. Jednak widać już tendencję spadkową, ponieważ niektórzy nabywcy ograniczają zakupy przed terminem sankcji - powiedział Anadolu Viktor Katona, główny analityk ropy naftowej w Kpler, firmie zajmującej się danymi i analizą towarów.

- Z miesiąca na miesiąc eksport spadł o ok. 170 tys. sztuk, choć trzeba przyznać, że w grudniu 2022 r. odnotowano najwyższy poziom importu z Rosji od początku 2020 r., ponieważ prawie wszyscy gromadzą zapasy przed wejściem sankcji - dodał.

Z danych Kpler wynika, że import oleju napędowego z Rosji do UE w grudniu wyniósł 719 456 baryłek dziennie, a w dniach 1-18 stycznia spadł do 542 114 baryłek dziennie.

Łącznie eksport oleju napędowego z Rosji do UE, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii szacowany jest na 615 873 baryłek w styczniu, według danych firmy śledzącej dane w czasie rzeczywistym - Vortexa.

Produkcja ropy naftowej na świecie. Źródło: PAP Produkcja ropy naftowej na świecie. Źródło: PAP

- Całkowity europejski import oleju napędowego był znacznie wyższy w ciągu ostatnich czterech miesięcy niż zwykle, o około 400 tys. baryłek dziennie, w porównaniu z okresami październik - styczeń w poprzednich dwóch latach. Dla porównania, w ciągu ostatnich czterech miesięcy średnio 600 tys. baryłek dziennie oleju napędowego pochodzi z Rosji - powiedział Anadolu David Wech, główny ekonomista Vortexa.

- Dlatego można powiedzieć, że w ciągu ostatnich czterech miesięcy Europa zaopatrzyła się już w zapasowe baryłki w tempie dwóch trzecich typowych potrzeb - dodał.

Polska ma inne kierunki dostaw

"Jeszcze w 2015 r. niemal cała ropa w Grupie Orlen pochodziła z Rosji. Wraz z wygaśnięciem kontraktu terminowego, po raz pierwszy w historii ok. 90 proc. surowca w naszych rafineriach pochodzi z kierunków alternatywnych. To budowane przez nas realne bezpieczeństwo i niezależność" - poinformował w środę prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Import ropy naftowej do Polski. Źródło: PAP Import ropy naftowej do Polski. Źródło: PAP

Ponieważ kraje europejskie, które importują około 2,5 mln baryłek oleju napędowego dziennie, muszą wypełnić lukę po dostawach z Rosji - USA i kraje Bliskiego Wschodu wyłaniają się jako potencjalnie duzi dostawcy.

Z danych Vortexa wynika, że Arabia Saudyjska jest na drugim miejscu pod względem eksportu diesla do krajów europejskich: 267 tys. baryłek dziennie do stycznia.


Posłuchaj

dr Artur Bartoszewicz z SGH mówi czy unijne embargo z 5 lutego na rosyjskie produkty ropopochodne wpłynie na ceny paliw w Polsce ( Justyna Golonko "Ekspres Gospodarczy" PR1) 5:12
+
Dodaj do playlisty

 

Saudyjski eksport oleju napędowego do krajów europejskich był na poziomie 88 540 baryłek dziennie w marcu 2022 r. i wykazywał stały wzrost po rozpoczęciu wojny w lutym ubiegłego roku.

Dostawy oleju napędowego z USA do krajów europejskich wyniosły 156 727 baryłek dziennie do stycznia - poziom 54 438 baryłek dziennie z marca 2022 r. zwiększył się prawie trzykrotnie. Dostawy z USA do Europy osiągnęły najwyższy poziom od ponad dwóch lat.

Bandery tankowców z rosyjską ropą. Źródło: PAP Bandery tankowców z rosyjską ropą. Źródło: PAP
Czytaj także:

PR1/PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/aa.com.tr/ Justyna Golonko/mib


Polecane

Wróć do strony głównej