Pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w roku 2025? PFR ma plan, w który chce włączyć samorządy

Inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem. Stworzyliśmy pierwszą w Europie lokomotywę wodorową. Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. - powiedział prezes PFR Paweł Borys. Jego zdaniem zamówienia ze strony samorządów pomogłyby w wypracowaniu i rozwinięciu technologii wodorowych w przewozach.

2023-03-02, 08:50

Pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w roku 2025? PFR ma plan, w który chce włączyć samorządy
Pakiet wodorowo-gazowy proponuje m.in. szereg ułatwień w dostępie do sieci dla gazów odnawialnych i niskoemisyjnych oraz system certyfikacji tych gazów. Ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne UE. Foto: Audio und werbung/Shutterstock

- Jako Polski Fundusz Rozwoju w ramach inwestycji w PESA czy szerzej, w ramach inwestycji kolejowych, inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem. Stworzyliśmy pierwszą w Europie lokomotywę wodorową, która teraz przechodzi ostatni etap testów. Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. Chodzi o pojazdy zespolone, a więc pojazdy bez wydzielonej lokomotywy, bo istniejąca już lokomotywa służy do przewozów towarowych - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Produkt pod konkretne zamówienie

Paweł Borys poinformował że PFR stara się zachęcić samorządy, aby składały pierwsze zamówienia na pojazdy pasażerskie, napędzane wodorem.

- Ostatnio organizowaliśmy konferencję z samorządami, bo najlepiej jest tworzyć konkretny produkt pod konkretne pierwsze zamówienie i zachęcaliśmy samorządy, aby skorzystały ze środków, które są na rozwój niskoemisyjnego transportu kolejowego i żeby zamawiały pojazdy pasażerskie o napędzie wodorowym - powiedział szef PFR.


Droższe w wytworzeniu i eksploatacji

Jego zdaniem, takie zamówienia ze strony samorządów pomogłyby w wypracowaniu i rozwinięciu technologii wodorowych w przewozach.

REKLAMA

- Takie pojazdy są droższe w wytworzeniu i eksploatacji, więc wymagają dofinansowania, ale chcemy, aby w tym transporcie kolejowym Polska miała własną technologię, jeśli idzie o przewozy towarowe pasażerskie - podkreślił Paweł Borys.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej