"Osiągnęliśmy porozumienie z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania paliw syntetycznych w samochodach" - napisał na Twitterze europejski komisarz ds. środowiska Frans Timmermans.
"Od teraz będziemy pracować nad tym, aby rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów zostało przyjęte jak najszybciej" - dodał unijny komisarz.
Jakie silniki będą dopuszczone po roku 2035?
- Pojazdy wyposażone w silnik spalinowy będą mogły być rejestrowane po 2035 r., jeśli będą wykorzystywać wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2 - wyjaśnił niemiecki minister transportu Volker Wissing.
Berlin na początku marca zablokował w ostatniej chwili unijne rozporządzenie, przewidujące redukcję emisji CO2 z nowych pojazdów do zera od 2035 r. i nakładające na producentów samochodów obowiązek stosowania jedynie silników elektrycznych.
Niemcy pokazały swoją pozycję w UE
Tekst rozporządzenia był w październiku 2022 r. uzgodniony między państwami członkowskimi UE i negocjatorami Parlamentu Europejskiego i został zatwierdzony w połowie lutego 2023 r. przez PE.
Technologia paliw syntetycznych jest kwestionowana przez organizacje pozarządowe, zajmujące się ochroną środowiska, które uważają ją za kosztowną, energochłonną i zanieczyszczającą środowisko.
PR24/PAP/sw