Powstaje krakowski "obwarzanek" dróg szybkiego ruchu. GDDKiA podała szczegóły inwestycji

2023-03-27, 16:19

Powstaje krakowski "obwarzanek" dróg szybkiego ruchu. GDDKiA podała szczegóły inwestycji
Obwodnica Pisza zostanie zrealizowana w trybie "projektu i buduj".Foto: Shutterstock/ABCDstock

Trwają prace na budowach dróg ekspresowych S7 Widoma - Kraków i S52 Modlnica - Kraków Mistrzejowice. Po ukończeniu tych inwestycji Kraków będzie miał pełną obwodnicę złożoną z dróg szybkiego ruchu. 

Obie trasy powstają z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dziś place budowy wizytował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Realizacja S7 od Widomej do Nowej Huty obejmuje budowę trasy o długości ponad 18 kilometrów, z czego odcinek miejski (pomiędzy węzłami Raciborowice i Kraków Nowa Huta) to ponad 7 kilometrów. W ramach tego odcinka zaplanowano budowę czterech węzłów. Na odcinku miejskim powstanie 21 obiektów inżynierskich - wiaduktów, mostów, estakad, przejść dla zwierząt i przejść podziemnych dla pieszych.

Na węźle Kraków Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, która będzie stanowić Północną Obwodnicę Krakowa. Trasa S7 to kluczowy fragment nowej drogi do Warszawy, która przejmie ruch tranzytowy z obecnej DK7. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 na DK7 między Krakowem a Miechowem codziennie przejeżdża około 20 tysięcy pojazdów, w tym prawie 4 tysiące ciężarówek. Nowy odcinek drogi ekspresowej ułatwi również podróż z północy na południe Małopolski i w kierunku Rzeszowa.

W ostatnich miesiącach na budowie odcinka miejskiego prowadzone były prace związane z przebudową sieci energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, gazociągów i wodociągów. Ponadto prowadzono zróżnicowane prace na 39 mostach, wiaduktach i estakadach, które powstają na tej trasie. Były to roboty fundamentowe, szalunkowe i zbrojeniowe oraz montaż belek. Budowano mury oporowe, zbiorniki retencyjne. Rozebrano i przygotowano do odbudowy w nowej lokalizacji schron amunicyjny fortu Dłubnia.

Północna obwodnica 

- Północna Obwodnica Krakowa to przykład na to, że obecny rząd dotrzymuje słowa. Startowaliśmy od zera, bo ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z planów rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. W bardzo szybkim tempie zostały uzyskane wszystkie konieczne decyzje i pozwolenia, zapewniliśmy finansowanie dla tej trasy, podpisaliśmy umowy z wykonawcami, a dzisiaj widzimy już bardzo znaczące zaangażowanie prac budowlanych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Rok 2023 to czas intensywnych prac na budowach dróg S7 i S52. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (w ciągu S52) przekroczyła już półmetek, a zaawansowanie na budowie S7 wynosi ponad 25 proc. Obie inwestycje są realizowane w wymagającym, zurbanizowanym terenie z gęstą siecią dróg lokalnych, linii kolejowych i infrastruktury technicznej. Dlatego też zaplanowano na ich trasie wyjątkowo dużo, bo aż 50 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele.

Ważne elementy S7 to węzeł Kraków Grębałów i estakada, która będzie częścią węzła Kraków Mistrzejowice. Węzeł Kraków Grębałów połączy S7 z ulicą. Kocmyrzowską (DW776) i ulicy Łowińskiego.

W ramach budowy węzła powstaje również nowy fragment linii tramwajowej, w tym trzy wiadukty tramwajowe – jeden nad linią kolejową i dwa nad drogą ekspresową. Wraz z węzłem powstaną też drogi rowerowe i chodniki dla pieszych.

Budowana nad torami kolejowymi, rzeką Dłubnią i ulicą Morcinka estakada ma długość około 1,5 kilometra. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Małopolsce. Maksymalna wysokość podpór to około 20 metrów. Obiekt jest tak wysoki ze względu na ukształtowanie terenu i znajdującą się pod nim linią kolejową z Nowej Huty do centrum Krakowa, która jest poprowadzona na nasypie.

Północna Obwodnica Krakowa  w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość ponad 12 kilometrów i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 kilometrów dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Kraków Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu obwodnicy powstaną także dwa tunele, 27 obiektów - (wiadukty, estakada) i 4 kilometry murów oporowych.  

Oba tunele mają łącznie ponad 1100 metrów długości. Obiekt w Zielonkach ma 653 metry, a w Batowicach 496 metrów.

Zimą w tych obiektach zastosowano specjalne kurtyny, które pozwalały prowadzić prace wewnątrz, mimo niesprzyjającej pogody. Poza tunelami, zimą prace realizowane były głównie na wiaduktach - budowano ustroje nośne, podpory, wykonywane były prace żelbetowe. Prowadzono także prace wykończeniowe w budynkach Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Modlnica. 

Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa, podwójna estakada w ciągu S52, mająca prawie 570 m długości.

Koszty inwestycji

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 miliarda złotych, a łączny koszt realizacji obwodnicy to prawie 2,4 miliardy złotych.

Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów złotych dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl

Polecane

Wróć do strony głównej