Projekt EIT Food "InformPack" to międzynarodowa inicjatywa instytucji naukowych i eksperckich z Danii, Wielkiej Brytanii, Polski, Finlandii oraz Hiszpanii.
Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie poinformowała, że założeniem projektu jest zbadanie zachowań, wiedzy i postaw konsumentów wobec opakowań do żywności.
- W ankiecie pytaliśmy konsumentów m.in. o to, czy zwracają uwagę na materiał, z jakiego wykonane jest opakowanie przy zakupie żywności, czy są w stanie zrezygnować z kupna produktu z powodu nadmiernej ilości plastiku w opakowaniu albo czy segregacja zużytych opakowań sprawia im trudność. Na tej podstawie opracowujemy materiały edukacyjne, które mają zachęcać konsumentów do odpowiedzialnego postępowania z opakowaniami po żywności zarówno w domu, jak i poza nim - podkreśliła.
Czy należy myć opakowania po żywności?
Dotychczasowe analizy wyników wyłoniły trzy kluczowe tematy, które najbardziej nurtują konsumentów i sprawiają im trudność. Są to:
- brak zrozumienia symboli opakowań,
- nieporozumienia dotyczące konieczności czyszczenia opakowań żywności przed wyrzuceniem i dalszym recyklingiem,
- nadmierne opakowania świeżych warzyw i owoców i postępowanie z opakowaniami wielomateriałowymi.
Na tej podstawie eksperci i naukowcy z instytucji zaangażowanych w projekt stworzyli kampanie edukacyjne z materiałami w postaci infografik i animowanych filmów.
Z materiałów można się dowiedzieć m.in.: czy należy myć opakowania po żywności, po co producenci opakowują świeże warzywa i owoce, co zrobić z wielomateriałowym opakowaniem po soku, gdzie wyrzucić opakowania po pieczywie, co oznaczają trójkąty na opakowaniach, jakie plastikowe opakowania są najczęściej poddawane recyklingowi i jaka jest różnica między opakowaniem kompostowalnym i biodegradowalnym.
Kampania skierowana do dzieci
Niebawem dostępne będą równie materiały na temat bioplastiku oraz skierowana szczególnie do dzieci kampania o dobrych praktykach w kontekście postępowania z opakowaniami po żywności.
W ramach projektu "InformPack" powstał również quiz (w wersji dla dorosłych i dzieci), dzięki któremu można sprawdzić swoją wiedzę.
Czytaj także w i.pl:
Obecnie uczestnicy projektu rozpowszechniają opracowane informacje w internecie czy podczas warsztatów np. w szkołach. Przy okazji mierzą długoterminowe zmiany w zachowaniach konsumentów.
Infografiki: https://pan.olsztyn.pl/popularyzacja-nauki/informpack/informpack-infografiki/
Filmy: https://pan.olsztyn.pl/popularyzacja-nauki/informpack/informpack-filmy/
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
EIT Food "InformPack"