Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy za odwołaną z powodu wojny wycieczkę do Izraela? Wyjaśniamy krok po kroku
Od 12 października Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przyjmuje wnioski o zwrot pieniędzy za imprezy turystyczne odwołane z powodu wojny w Izraelu. To, kiedy upływa termin składania wniosków, zależy od daty odwołania imprezy.
2023-10-22, 11:00
Od 12 października Fundusz przyjmuje od podróżnych oraz organizatorów turystyki wnioski o zwrot pieniędzy i przypomina, że zgodnie z komunikatem Ministerstwa Sportu i Turystyki imprezy turystyczne w Izraelu mogły i mogą być odwoływane w terminie od 7 do 22 października, bez względu na ich przyszłą datę realizacji – wyjaśnia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).
Dla imprez odwołanych w dniu 7 października termin na złożenie wniosku o zwrot pieniędzy upływa 21 października, dla odwołanych 8 października termin ten upływa odpowiednio 22 października i tak dalej, aż do ostatniej daty na złożenie wniosku w ciągu 14 dni od momentu odwołania udziału w imprezie w czasie określonym przez komunikat Ministerstwa Sportu i Turystyki, czyli do 5 listopada 2023 roku.
Kto jest objęty ochroną?
Ochrona UFG obejmuje wyłącznie imprezy turystyczne (połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, np. przelotu i noclegu) odwołane przed ich rozpoczęciem. Środki przeznaczone na zwrot pieniędzy za odwołane imprezy, które pochodzą z Turystycznego Funduszu Pomocowego (TFU), nie są przeznaczone na zwrot wpłat za inne aktywności turystyczne, takie jak np. przejazd autokarem, koleją czy transport lotniczy.
Wnioski można składać tylko i wyłącznie na adres: https://tfg.ufg.pl od 12 października, ale nie później niż przed upływem 14 dni od powiadomienia przez podróżnego lub organizatora o rozwiązaniu umowy o udział w imprezie turystycznej realizowanej na terytorium Izraela.
REKLAMA
Zwrotom z TFP podlegają wyłącznie wpłaty za imprezy turystyczne realizowane na terytorium Izraela, w odniesieniu do których powiadomienie o odstąpieniu od umowy przez podróżnego lub powiadomienie o rozwiązaniu umowy przez organizatora turystyki nastąpiło w terminie od 7 do 22 października.
Fundusz wskazał, że terminy dotyczące wypłat są zgodne z komunikatem wydanym przez Ministra Sportu i Turystyki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
Kiedy otrzymamy pieniądze?
Zwrot środków będzie możliwy w przypadku złożenia przez organizatora imprezy turystycznej i podróżnego wniosków ze zgodnymi danymi. Weryfikacja danych w złożonych wnioskach nastąpi w ciągu 30 dni od dnia otrzymania późniejszego z tych wniosków.
W przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, termin ulega przedłużeniu do 4 miesięcy. W terminie 14 dni od dnia pozytywnej weryfikacji, UFG dokonuje wypłaty z TFP na rzecz podróżnych, nie wcześniej jednak niż przed uzyskaniem od organizatora turystyki wpłat, których musi on dokonać wraz ze złożeniem swojego wniosku.
REKLAMA
Jaki jest warunek zwrotu pieniędzy?
UFG wyjaśnił, że zwrot środków jest możliwy, jeśli podróżny odstąpił od umowy lub organizator turystyki rozwiązał umowę o udział w imprezie turystycznej w bezpośrednim związku z działaniami wojennymi w Izraelu, a powiadomienie o odstąpieniu od umowy lub o rozwiązaniu umowy nastąpiło w terminie od 7 października 2023 r. do 22 października 2023 r. włącznie, jeśli organizator turystyki przyjął płatność w formie bezgotówkowej oraz jeśli podróżny nie otrzymał zwrotu wpłaty.
Do złożenia wniosku niezbędne jest posiadanie przez organizatora oraz podróżnego konta w portalu TFG. Instrukcje dotyczące sposobu założenia konta oraz logowania znajdują się w zakładce: https://tfg.ufg.pl/tresc/81/Jak_korzystac_z_Portalu_TFG_ „- podano w informacji.
Gdzie można uzyskać dodatkowe informacje?
Nie jest możliwe składanie wniosków pocztą elektroniczną (email), tradycyjną oraz osobiście. Zwrot środków dotyczy wyłącznie organizatorów turystyki ujętych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych.
UFG poinformował, że dodatkowe informacje w odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania dostępne są pod adresem https://tfg.ufg.pl/zalaczniki/pobierzZalacznik/TFP_Izrael_FAQ.pdf@100 . Poza tym gotowa jest instrukcja wypełniania wniosku, dostępna jest pod adresem: https://tfg.ufg.pl/zalaczniki/pobierzZalacznik/tfp_wniosek_instrukcja_dla_podroznego.pdf@100 .
REKLAMA
Można również zadzwonić na infolinię UFG pod numer +48 22 53 96 100, od poniedziałku do piątku, od 8.00 do 17.00.
PR24/PAP/sw
REKLAMA