Raport o pracownikach: dlaczego bycie on-line nie ma sensu
Najbardziej widocznym trendem w zarządzaniu kapitałem ludzkim, zarówno w Polsce, jak i na świecie, staje się budowanie skutecznego przywództwa, które będzie umiało pogodzić wyzwania biznesowe z rosnącymi aspiracjami pracowników - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 - jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku" .
2014-06-12, 17:07
Posłuchaj
Badaniem objęto ponad 2,5 tys. liderów biznesu z 94 krajów świata, w tym również z Polski, którzy wskazali na dwanaście trendów, które wpływają i będą wpływać na podejmowanie decyzji biznesowych oraz inicjatyw związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim w firmach.
Przed nami pokolenie Y i Z
W ciągu najbliższych 10 lat pokolenie Y (osoby urodzone pomiędzy 1983 a 1999 rokiem) będzie stanowiło 75 proc. siły roboczej na świecie.
Tuż za nim, do wejścia na rynek pracy szykuje się pokolenie Z.
Na razie rządzi wielopokoleniowość
Dzisiaj zarówno polski, jak i światowy rynek pracy cechuje wielopokoleniowość, związana także z wydłużaniem wieku emerytalnego.
REKLAMA
Oprócz dynamicznie wchodzącego pokolenia Y zwanego inaczej pokoleniem Millennial`s, nadal aktywni zawodowo pozostają przedstawiciele pokolenia powojennego tzw. Baby boomer`s oraz pokolenia X .
Jak zarządzać pracownikami w różnym wieku
Stawia to przed firmami nowe wyzwania, wynikające z konieczności zarządzania pracownikami w różnym wieku, mającymi różne potrzeby i różne oczekiwania, - mówiła w PR 24 Małgorzata Wnęk- Kolaska, Starszy Menedżer, lider zespołu Human Capital, Dział Konsultingu Deloitte.
Każde pokolenie wnosi coś do firmy
Każde, także starsze pokolenie wnosi do firmy określone wartości i określone kompetencje i rolą pracodawców jest umieć doceniać człowieka w sposób właśnie dla niego ważny, zindywidualizowany. Pracodawca powinien umieć, bądź nauczyć się dostrzegać w danym pokoleniu, czy w danym pracowniku, to co go motywuje, co jest dla niego ważne i starać się odpowiedzieć na te konkretne potrzeby.
W ciągu 5 lat w firmach pojawi się pokoleniowa luka
Firmy muszą się jednocześnie liczyć z tym, że w ciągu najbliższych 5 lat, aż 40 proc. pracowników z pokolenia X przejdzie na emeryturę.
REKLAMA
Dla pracodawców oznacza to utratę ich kontaktów biznesowych, umiejętności oraz wiedzy i wiele firm będzie się musiało zmierzyć z powstałą luką w swoich zasobach kadrowych, gdy w miejsce doświadczonych specjalistów dostają grupę świeżo upieczonych absolwentów szkół czy uczelni , którzy dopiero zaczynają się wdrażać w procesy produkcyjne.
Tylko te bardziej przezorne, niezbyt liczne organizacje wdrażają programy sukcesji, tak aby starsze pokolenie pracowników zdążyło przekazać wiedzę i doświadczenia młodszemu. Warto aby więcej firm poszło tym śladem.
Główne trendy w relacjach na rynku pracy
Jak pokazało badanie, zarówno na świecie, jak i w Polsce można wyróżnić cztery główne obszary i trendy, które zadecydują o tym, jak ułożą się relacje na rynku pracy. Należą do nich:
1) Przywództwo (numer 1 w Polsce i na świecie) - Firmy dostrzegają potrzebę budowania przywództwa na wszystkich szczeblach hierarchii i we wszystkich obszarach jej funkcjonowania. Ciągła potrzeba rozwoju liderów jest także napędzana przez zmieniające się oczekiwania pracowników i ewoluujące wyzwania, jakim organizacje muszą stawić czoła.
REKLAMA
2) Retencja i zaangażowanie pracowników (numer 2 w Polsce i 3 na świecie) - Organizacje powinny przedefiniować swoje strategie w taki sposób, aby dotychczasowe starania (mające na celu utrzymanie pracowników) przerodziły się w takie działania, które pozwolą nie tylko przyciągać nowych, ale również stworzyć atrakcyjne i przyjazne środowisko pracy dla obecnych pracowników.
3) Nabywanie przez działy HR nowych umiejętności (numer 3 w Polsce i 2 na świecie) - Badanie wskazuje, że obecnie rola działów HR przechodzi przez proces transformacji. Firmy nie postrzegają ich już jedynie jako jednostek administracyjnych. Obecnie, coraz bardziej doceniają rolę HR i zaczynają rozumieć, że nowy główny cel działu HR to zarządzanie efektywnością kadry.
4) Pozyskiwanie i dostęp do talentów (numer 4 w Polsce i na świecie) - Zdolność firmy do znajdowania, przyciągania i zapewniania sobie dostępu do pracowników z wysokimi kwalifikacjami jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu.
Spotkanie przedstawicieli różnych pokoleń, bardzo odległych wiekowo w jednym miejscu pracy, gdzie młodsi mogą zarządzać starszymi, jest wyzwaniem dla przywódców, kierujących zespołami czy załogami.
REKLAMA
- Stąd liderzy w firmach powinni być nie tylko widoczni ale i efektywni, żeby było widać, że potrafią zarządzać ludźmi, są elastyczni, zdolni do adaptowania się do zmian, ale też pomagają innym adaptować się i rozwijać - tłumaczy Małgorzata Wnęk- Kolaska.
Nasza kariera coraz krócej trwa w jednym miejscu
Czasy, w których pracowało się w jednej firmie przez całe życie mamy już dosyć dawno za sobą. Obecnie nasza kariera coraz krócej trwa w jednym miejscu, w związku z tym powinniśmy starać się zdobywać takie umiejętności, które pozwolą nam szybko znaleźć dobre miejsce u innego pracodawcy. - A rozwój naszych kompetencji w dużym stopniu zależy także od naszych liderów w firmie - podkreśla Małgorzata Wnęk- Kolaska.
Polski szef jeszcze nie przywykł do roli lidera
Polscy menedżerowie, biorący udział w badaniu Deloitte, przyznają jednak, że są słabo przygotowani do roli liderów. Oczekują tu pomocy działów HR w nabywaniu przez nich potrzebnych kompetencji menedżerskich, stąd też same te działy powinny sie rozwijać w określony, dostosowany do tych potrzeb sposób.
Jak zatrzymać talenty w firmie
Najlepszą metodą na pozyskanie, a następnie zatrzymanie najzdolniejszych pracowników w firmie, tak aby nie uciekli do konkurencji, jest spełnienie ich oczekiwań, przygotowanie dla nich "spersonalizowanej" oferty pracy , zajęć, które będą dla nich najbardziej motywujące do dalszego rozwoju.
REKLAMA
Niewątpliwie ważny jest również wizerunek firmy i wyraźny przekaz (na zewnątrz, na rynek ), sygnalizujący na jakich pracownikach nam zależy, o określonych kompetencjach.
Jednocześnie, jak zaznacza Małgorzata Wnęk- Kolaska, istotne jest, aby w obecnych czasach wielkiej niepewności dać pracownikom poczucie, że oni dzięki pracy w tej organizacji zyskują dla siebie coś ważnego długofalowo. Żeby wiedzieli, że nie tylko zarabiają tu na życie i utrzymanie siebie czy rodziny, ale też, że zdobywają tu wyjątkowo atrakcyjne możliwości do wykorzystania w dłuższej perspektywie swojej kariery zawodowej, np. nowe umiejętności, nowe kwalifikacje, które mogą przydać się przy przyszłych zadaniach, ciekawych projektach.
Jak podkreślają autorzy raportu - ciągłe uczenie się i rozwój zyskują na znaczeniu. Ścieżki kariery przedstawicieli pokolenia Millennials mogą trwać nawet 50 lat.
Natłok informacji hamuje rozwój firmy i pracowników
Jednocześnie, jak pokazuje badanie Deloitte, nowoczesne technologie w równym stopniu pomagają rynkowi pracy jak i mu szkodzą. Natłok informacji zamiast pomagać w rozwoju firmy, potrafi ten rozwój hamować.
REKLAMA
Jesteś on-line? Po co?
Pracownicy są przeciążeni informacjami, ogromną ilością wiadomości e-mail, obowiązkiem dostępności online przez całą dobę (przez siedem dni w tygodniu), w związku z czym nie mają czasu na kreatywne i innowacyjne myślenie.
Aż 72 proc. z nich deklaruje, że ma trudności ze znalezieniem w firmowych systemach potrzebnych informacji, przy czym ponad połowa respondentów twierdzi, że ich pracodawcy nie pomagają im w rozwiązaniu problemów związanych z zarządzaniem przepływem ogromnej ilości danych.
Wnioski z tych spostrzeżeń powinni wyciągnąć sami pracodawcy: najwyższa pora przestać wymagać od pracowników bycia online 24 godziny na dobę i zostawić im więcej czasu na oddech i ...myślenie.
Halina Lichocka
REKLAMA
REKLAMA