Handel to nie tylko centra, ale parki i ulice handlowe
Infrastruktura handlowa w kraju jest dobrze rozwinięta, ale stale przybywa jeszcze centrów i parków handlowych.
2016-05-27, 19:19
Posłuchaj
Jaka jest struktura nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyjaśnia Katarzyna Michnikowska z Colliers Polska.
Na 11 mln. m kw. powierzchni handlowych, 1 milion to parki handlowe
̶ W Polsce jest ok. 11 mln m kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego jeden milion stanowią parki handlowe – mówi specjalistka.
Jak dodaje, z tego miliona, 250 tys. m kwadratowych to parki handlowe zlokalizowane w małych miastach, poniżej 100 tys. mieszkańców.
Andrzek Miazga z Colliers Polska mówi, że lokalizacja parków handlowych zależy przede wszystkim od zamożności społeczeństwa oraz odległości od innych centrów handlowych.
Jak dodaje, obecnie największe nasycenie parkami handlowymi odnotowuje się w woj. śląskim, mazowieckim i kujawska-pomorskim.
Najwięcej parków handlowych w małych miastach
Katarzyna Michnikowska uważa, że parki handlowe będą powstawać w małych ośrodkach miejskich, natomiast małe parki handlowe w dużych aglomeracjach to jeszcze przyszłość.
Jak dodaje, pojawią się najpierw w nowych osiedlach mieszkaniowych, gdzie infrastruktura handlowa jest jeszcze słaba.
Przed nami też ulice handlowe
Coraz większą popularność wśród polskich klientów zyskują też ulice handlowe.
Wciąż jednak ich potencjał nie jest w pełni wykorzystany i pozostajemy daleko w tyle za innymi krajami europejskimi. Eksperci podkreślają, że ulic handlowych nie należy postrzegać jako konkurencji dla ofert centrów czy parków, lecz jako ich uzupełnienie.
Elżbieta Mamos, jk