more_horiz
Gospodarka

ZUS: łatwiejszy dostęp do nowoczesnej bankowości dla emerytów i rencistów

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2017 09:37
Już od listopada emeryci i renciści będą mieli dostęp do nowoczesnej bankowości niezależnie od miejsca zamieszkania. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisał w tej sprawie porozumienie z sektorem banków spółdzielczych.
Audio
  • O porozumieniu ZUS i banków spółdzielczych mówili w radiowej Jedynce Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Krystyna Majerczyk-Żabówka, prezes zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych i Zdzisław Kupczyk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: mahos/Shutterstock.com

Porozumienie zostało podpisane między ZUS a Krajowym Związkiem Banków Spółdzielczych i dwoma zrzeszeniami - Bankiem Polskiej Spółdzielczości oraz  SGB-Bankiem.

Klienci ZUS będą mieli wybór

Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zwrócił uwagę, że ZUS instytucja obsługuje w zasadzie większość obywateli naszego kraju.  

- Samych świadczeniobiorców mamy 7,5 mln, więc jest to naprawdę duża grupa naszych klientów, o których dbamy. Dzięki temu porozumieniu chcemy, żeby nasi klienci mieli realny wybór sposobu, w jaki chcą otrzymywać świadczenia, czy tak jak preferują niektórzy, czyli w postaci gotówkowej, czy też wygodnej i bezpiecznej postaci bezgotówkowej. Porozumienie z sektorem banków spółdzielczych umożliwi nam zapewnienie obsługi w każdym zakątku naszego kraju. Dlatego też nasi klienci będą mieli dokonać wyboru i będą mogli dokonać mogli korzystać z dobrych i bezpiecznych usług bankowych – podkreśla rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Banki spółdzielcze mają ponad 4400 placówek w całym kraju

Ta misja ZUS, czyli obsługa finansowa we wszystkich zakątkach kraju, to także zadanie banków spółdzielczych, mówi Krystyna Majerczyk-Żabówka, prezes zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.

- Placówek banków spółdzielczych jest ponad 4400. Są we wszystkich gminach, więc jest nam dosyć blisko do klientów. Chcieliśmy uczestniczyć też w projekcie tzw. obrotu bezgotówkowego. Staje się on coraz bardziej pożądanym. Nie tylko ze strony bankowej, ale też ze strony kontrahentów. Zwłaszcza chodzi nam o te osoby, które nie korzystają jeszcze z banków, które są daleko. Banki spółdzielcze są tę bankowością relacyjną, z placówkami położonymi blisko klienta – zauważa ekspertka.

Będzie akcja edukacyjna i informacyjna

Banki spółdzielcze planują akcję edukacyjną i informacyjną, żeby  dotrzeć do potencjalnych klientów i zachęcić ich do zakładania kont, mówi Zdzisław Kupczyk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości.

- Tym bardziej, że przedstawimy korzyści, które stamtąd płyną, również w takim ważnym aspekcie, jakim jest bezpieczeństwo realizacji takich transakcji. Poza tym pełna dostępność do środków gromadzonych na kontach, a jeżeli chodzi o korzyść wymierną to za 1 zł klienci mają cały wachlarz usług wynikających z posiadania konta, karty, z mobilnością, jeżeli chodzi i używanie tego instrumentu technicznego. W sektorze jest ponad 4800 bankomatów i prawie tyle samo placówek. A zatem ta dostępność jest wszędzie tam, gdzie jest taka potrzeba. Są też terminale płatnicze, czyli możliwość posłużenia się kartą w przychodniach, sklepach, punktach usługowych, które dysponują takimi terminalami – wylicza rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

68 proc. klientów ZUS ma konto bankowe

Dziś konto bankowe ma 68 procent klientów ZUS, dodaje Paweł Jaroszek.

- ZUS zaczął przygodę z edukowaniem naszych świadczeniobiorców w tym temacie już kilka lat temu. Na początku lat dwutysięcznych ten stopień ubankowienia wynosił nieco ponad 30 proc. W tej chwili jest to zatem ponad dwukrotnie więcej. Jak patrzymy na rozkład geograficzny tego, w jaki sposób nasi klienci preferują odbieranie świadczeń, to w dużej mierze zależy to od tego, czy dany obszar był silnie zindustrializowany, czy też mniej, czy na danym obszarze dominują aglomeracje miejskie czy raczej mniejsze miejscowości. O ile w dużych miastach ten procent jest zdecydowanie wyższy, o tyle w tych mniejszych miejscowościach, w których dobrze operują banki spółdzielcze jest on na poziomie poniżej średniego – zauważa ekspert.

Paweł Jaroszek podkreśla, że to porozumienie otwiera realną możliwość skorzystania z banków, które są blisko klientów ZUS.

Wszystkie informacje dostępne są w oddziałach ZUS oraz na stronie www.zus.pl.

Aleksandra Tycner, Anna Wiśniewska

Audycja powstała przy współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem