Potencjał seniora: konsument, nabywca, mentor
Polska się starzeje, co oznacza, że rośnie odsetek ludzi starszych, a maleje - dzieci. Od lat 90-tych statystyczny Polak postarzał się o 7 lat. Potencjał seniorów można wykorzystać - mówi w radiowej Jedynce Marzena Rudnicka z Krajowego Instytutu Gospodarki.
2015-03-30, 21:05
Posłuchaj
A ten dla gospodarki jest nie do przecenienia. Jak wyjaśnia obecnie ponad 6,5 mln osób jest na emeryturze.
Senior: doskonały konsument
– To bardzo duża grupa konsumentów, ponad 80 proc. z nich posiada nieruchomości. – Stąd powinni na nich zwrócić uwagę nie tylko dostawcy usług medycznych czy rehabilitacyjnych – mówi ekspertka. Starszych konsumentów powinni dostrzec nie tylko rządzący, ale także przedsiębiorcy - uważa Marzena Rudnicka.
Jak jednocześnie zauważa, największym problemem z dotarciem do tej grupy jest częste wykluczenie cyfrowe.
Senior: mentor i specjalista
Starsi ludzie to nie tylko konsumenci i nabywcy towarów, ale również dostarczyciele wiedzy. Stąd Marzena Rudnicka podkreśla zalety seniorów jako potencjalnych mentorów w firmach.
REKLAMA
Rynek pracy wyklucza seniora
Przyznaje jednak, że na zwykłym rynku pracy wygląda to jednak nie najlepiej. Jak wyjaśnia specjalistka, wielu przedsiębiorców uważa, że starsi pracownicy są mniej kreatywni, dlatego mają oni problemy ze znalezieniem pracy. Swoją niechlubną rolę odgrywa też okres ochronny, którego bardzo się boją pracodawcy.
Polak chce skończyć z pracą w 59 roku życia
Badania pokazały, że statystyczny Polak chciałby zakończyć pracę zawodową przed 59-rokiem życia, wcześniej niż wynosi średnia w Unii Europejskiej. Jako przyczyny najczęściej wymienia obojętność polskich pracodawców, którym nie zależy na starszych pracownikach, gorszy stan zdrowia Polaków w porównaniu z mieszkańcami innych krajów europejskich, a także większe zmęczenie polskich pracowników w stosunku do pracowników innych państw Europy.
Aleksandra Michałek – Tycner, jk
REKLAMA
Polecane
REKLAMA