Potencjał seniora: konsument, nabywca, mentor

Polska się starzeje, co oznacza, że rośnie odsetek ludzi starszych, a maleje - dzieci. Od lat 90-tych statystyczny Polak postarzał się o 7 lat. Potencjał seniorów można wykorzystać - mówi w radiowej Jedynce Marzena Rudnicka z Krajowego Instytutu Gospodarki.

2015-03-30, 21:05

Potencjał seniora: konsument, nabywca, mentor
Seniorzy w Polsce to bardzo duża grupa konsumentów, ponad 80 proc. z nich posiada nieruchomości. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Dlaczego Polscy seniorzy to żyła złota nie tylko dla dla firm medycznych, tłumaczy Marzena Rudnicka z Krajowego Instytutu Gospodarki. /Aleksandra Tycner /Polskie Radio/.
+
Dodaj do playlisty

A ten dla gospodarki jest nie do przecenienia. Jak wyjaśnia obecnie ponad 6,5 mln osób jest na emeryturze.

Senior: doskonały konsument

– To bardzo duża grupa konsumentów, ponad 80 proc. z nich posiada nieruchomości. – Stąd powinni na nich zwrócić uwagę nie tylko dostawcy usług medycznych czy rehabilitacyjnych – mówi ekspertka. Starszych  konsumentów powinni dostrzec nie tylko rządzący, ale także przedsiębiorcy - uważa Marzena Rudnicka.

Jak jednocześnie zauważa, największym problemem z dotarciem do tej grupy jest częste wykluczenie cyfrowe.

Senior: mentor i specjalista

Starsi ludzie to nie tylko konsumenci i nabywcy towarów, ale również dostarczyciele wiedzy. Stąd Marzena Rudnicka podkreśla zalety seniorów jako potencjalnych mentorów w firmach.

REKLAMA

Rynek pracy wyklucza seniora

Przyznaje jednak, że na zwykłym rynku pracy wygląda to jednak nie najlepiej. Jak wyjaśnia specjalistka, wielu przedsiębiorców uważa, że starsi pracownicy są mniej kreatywni, dlatego mają oni problemy ze znalezieniem pracy. Swoją niechlubną rolę odgrywa też okres ochronny, którego bardzo się boją pracodawcy.

Polak chce skończyć z pracą w 59 roku życia
Badania pokazały, że statystyczny Polak chciałby  zakończyć pracę zawodową przed 59-rokiem życia,  wcześniej niż wynosi średnia w Unii Europejskiej.  Jako przyczyny najczęściej wymienia  obojętność polskich pracodawców, którym nie zależy na starszych pracownikach,   gorszy stan zdrowia Polaków w porównaniu z mieszkańcami innych krajów europejskich, a także  większe zmęczenie polskich pracowników w stosunku do pracowników innych państw Europy.

Aleksandra Michałek – Tycner, jk

REKLAMA

/

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej