Kolejny nowoczesny i ekologiczny dworzec systemowy już gotowy
Jest nowoczesny, wygodny i ekologiczny. PKP otworzyło dziś w Mławie drugi z czterech pilotażowych, dworców systemowych. Jego kubatura jest wprawdzie sześć razy mniejsza od poprzedniego obiektu, ale dzięki temu dworzec jest tańszy w utrzymaniu i - wbrew pozorom - lepiej przystosowany do potrzeb pasażerów.
2015-10-14, 16:10
Posłuchaj
Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski, pilotażowy projekt PKP SA, polegający na funkcjonalnym i ekonomicznym usprawnieniu dworców w naszym kraju. Polega na wyburzaniu istniejących budynków i stawianiu w ich miejscach mniejszych, bardziej ekologicznych obiektów, wyposażonych w rozwiązania zmniejszające koszty eksploatacji i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Mieszkańcy Mławy są zachwyceni
- Dworzec bardzo nam się podoba, jest wygodny i funkcjonalny. Jest wspaniały, jest w nim to co potrzebne, jesteśmy bardzo zadowoleni - mówili.
W budynku dworca zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań. To między innymi panele fotowoltaiczne, przekształcające światło w energię elektryczną, oświetlenie ledowe czy pompy cieplne - powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej dyrektor Departamentu Inwestycji PKP SA Bartosz Szubski.
Dworzec jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych - w budynku zamontowano tak zwane ścieżki dotykowe i mapy ułatwiające poruszanie się takim osobom. Jest też w nim miejsce dla opiekuna z dzieckiem.
REKLAMA
Budowa kosztowała 3 miliony 600 tysięcy złotych. PKP ma nadzieję, że dworzec będzie służył mieszkańcom co najmniej przez 40 lat.
Na początku cztery dworce
Pierwszy dworzec systemowy został otwarty we wrześniu, w Nasielsku. Według deklaracji PKP, dworzec systemowy jest tani w użytkowaniu, ekologiczny i przyjazny dla pasażerów.
Jak mówi Bartosz Szubski z Polskich Kolei Państwowych, wszystkie cztery budynki są do siebie bardzo podobne. Składają się one z modułu kolejowego, w którym są poczekalnie, kasy i toalety oraz modułu komercyjnego, w którym znajdują się punkty handlowe.
Piotr Ciżkowicz z zarządu PKP uważa, że pierwszy z nich działa bez zarzutu. Twierdzi, że dotychczas nie wpłynęły do PKP żadne skargi od pasażerów.
REKLAMA
IAR, awi, fko
Polecane
REKLAMA