Branża wynajmu samochodów wraca do gry. Mimo kłopotów z nowymi autami

2022-02-15, 16:54

Branża wynajmu samochodów wraca do gry. Mimo kłopotów z nowymi autami
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock.com/non c

Branża wynajmu długoterminowego aut 2021 rok może uznać za udany, bo mimo problemów z podażą, odnotowała blisko 7 proc. wzrost floty - wskazuje w raporcie Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów zwraca uwagę, że ubiegły rok dla branży motoryzacyjnej był bardzo specyficzny. Kluczowym czynnikiem, który miał wpływ na rynek i branżę nie było wcale spowolnienie wywołane pandemią, ale ograniczona dostępność nowych aut.

Największe przyrosty w branży wynajmu długoterminowego

Z raportu wynika, że największy wzrost sprzedaży odnotowała branża wynajmu długoterminowego aut, która w 2021 r. kupiła o 9,8 proc. więcej nowych samochodów niż rok wcześniej. W ub.r. branża odnotowała też blisko 7 procentowy (6,9 proc.) wzrost floty.

Eksperci PZWLP oceniają, że ten wynik jest dobry biorąc pod uwagę problemy, jakie występowały na rynku. "Co więcej, prognozy dla wynajmu długoterminowego aut w najbliższej przyszłości są umiarkowanie dobre. Branża może dostać dodatkowy impuls wzrostowy za sprawą zmian w przepisach dotyczących tzw. wykupu prywatnego samochodów po leasingu, co w konsekwencji może zwiększyć zainteresowanie wynajmem długoterminowym" - dodano.

W raporcie wskazano, że rok 2021 r. do udanych może zaliczyć branża wypożyczalni samochodów, która urosła o 17,6 proc. i - jak podkreślono - zbliżyła się do poziomów przed pandemią.

Odradza się sprzedaż owych aut, ale do rekordu z 2019 r. jeszcze daleko…

PZWLP informuje, że w 2021 r. w Polsce sprzedano blisko 447 tys. nowych samochodów osobowych, o 4,3 proc. (ponad 18 tys. aut) więcej niż rok wcześniej. Zwrócono uwagę, że wynik ten jest daleki od tego, jaki osiągnięto w 2019 r., kiedy sprzedano ponad 555 tys. samochodów.

Z danych PZWLP wynika, że 2021 r. dla branży motoryzacyjnej w Polsce był lepszy niż w innych krajach Unii. Zgodnie z danymi ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów), sprzedaż nowych samochodów w krajach Wspólnoty była w 2021 r. o 2,4 proc. niższa niż w 2020 r.

Lekki wzrost sprzedaży nowych aut dla firm

PZWLP przekazał w raporcie, sprzedaż nowych aut osobowych do firm w 2021 r. była w Polsce wyższa o 6,4 proc. r/r, ale nadal niższa niż przed pandemią.

Dodano, że dodatnią dynamikę odnotowano w przypadku aut kupowanych przez firmy na kredyt (ze środków własnych i w klasycznym leasingu). W 2021 r. odnotowano wzrost o 5,3 proc. r/r.

Związek dodał, że podobnie jak w latach ubiegłych, tak i w 2021 r., w Polsce firmy i przedsiębiorcy odpowiadali za sprzedaż w salonach 74,1 proc. nowych aut osobowych (331 tys.).

W przypadku osób prywatnych odnotowano nieznaczny spadek o 1,4 proc. r/r.

Gdy brakuje na rynku nowych aut, rozkwita sprzedaż aut używanych

W raporcie zwrócono uwagę, że przy ograniczonej dostępności nowych samochodów na rynku, pojawił się zwiększony popyt na auta używane.

"Rynek wtórny pojazdów w Polsce w 2021 r. przeżywał prawdziwy rozkwit. Naturalną konsekwencją takiego stanu rzeczy był większy w 2021 r. niż rok wcześniej import aut używanych zza granicy, za który odpowiadał przede wszystkim statystyczny "Kowalski". W 2021 r. do Polski sprowadzono 858 tys. aut używanych, o 11,3 proc. (87 tys.) więcej niż w roku 2020. Ale, liczba importowanych samochodów była niższa niż przed pandemią (w roku 2019) – o ok. 70 tys. pojazdów" - poinformowano.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej